Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Nazwa:
Aplikacje mobilne
Tok studiów:
2012/2013
Kod:
JIS-2-013-SW-s
Wydział:
Fizyki i Informatyki Stosowanej
Poziom studiów:
Studia II stopnia
Specjalność:
Systemy wbudowane i rekonfigurowalne
Kierunek:
Informatyka Stosowana
Semestr:
0
Profil kształcenia:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Polski
Forma i tryb studiów:
Stacjonarne
Osoba odpowiedzialna:
dr inż. Śniechowski Maciej (Maciej.Sniechowski@fis.agh.edu.pl)
Osoby prowadzące:
dr inż. Śniechowski Maciej (Maciej.Sniechowski@fis.agh.edu.pl)
Krótka charakterystyka modułu

Opis efektów kształcenia dla modułu zajęć
Kod EKM Student, który zaliczył moduł zajęć wie/umie/potrafi Powiązania z EKK Sposób weryfikacji efektów kształcenia (forma zaliczeń)
Wiedza
M_W001 Rozumie cykl życia i mechanizmy działania aplikacji mobilnych. Aktywność na zajęciach,
Kolokwium,
Wykonanie projektu,
Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Umiejętności
M_U001 Student potrafi samodzielnie zaprojektować i stworzyć w pełni funkcjonalną aplikację działającą na telefonach komórkowym i urządzeniach przenośnych z systemem Android lub Windows Phone Aktywność na zajęciach,
Wykonanie projektu,
Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych,
Zaliczenie laboratorium
M_U002 Potrafi samodzielnie tworzyć interfejsy graficzne wykorzystujące możliwości interakcji z użytkownikiem przy pomocy panelu dotykowego, głosu, zmiany położenia urządzenia (akcelerometru). IS2A_U11 Aktywność na zajęciach,
Wykonanie projektu,
Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych,
Zaliczenie laboratorium
M_U003 Student potrafi samodzielnie stworzyć i napisać aplikacje mobilną typu klient-server korzystającą z danych dostarcz np. z sieci, serwisów internetowych. IS2A_U13, IS2A_U12, IS2A_U16 Aktywność na zajęciach,
Wykonanie projektu,
Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych,
Zaliczenie laboratorium
M_U004 W aplikacjach student potrafi obsługiwać multimedia dostępne w telefonie lub urządzeniu przenośnym. IS2A_U08 Aktywność na zajęciach,
Wykonanie projektu,
Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych,
Zaliczenie laboratorium
Matryca efektów kształcenia w odniesieniu do form zajęć
Kod EKM Student, który zaliczył moduł zajęć wie/umie/potrafi Forma zajęć
Wykład
Ćwicz. audyt.
Ćwicz. lab.
Ćwicz. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt.
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Inne
E-learning
Wiedza
M_W001 Rozumie cykl życia i mechanizmy działania aplikacji mobilnych. + - + - - - - - - - -
Umiejętności
M_U001 Student potrafi samodzielnie zaprojektować i stworzyć w pełni funkcjonalną aplikację działającą na telefonach komórkowym i urządzeniach przenośnych z systemem Android lub Windows Phone + - + - - - - - - - -
M_U002 Potrafi samodzielnie tworzyć interfejsy graficzne wykorzystujące możliwości interakcji z użytkownikiem przy pomocy panelu dotykowego, głosu, zmiany położenia urządzenia (akcelerometru). + - + - - - - - - - -
M_U003 Student potrafi samodzielnie stworzyć i napisać aplikacje mobilną typu klient-server korzystającą z danych dostarcz np. z sieci, serwisów internetowych. + - + - - - - - - - -
M_U004 W aplikacjach student potrafi obsługiwać multimedia dostępne w telefonie lub urządzeniu przenośnym. + - + - - - - - - - -
Treść modułu zajęć (program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład:
Aplikacje Mobilne -Wykład

Aplikacje mobilne to programy stworzone specjalnie dla coraz bardziej zaawansowanych urządzeń mobilnych (telefonów komórkowych, smatrfonów, tabletów) pracujących pod kontrolą specjalnych systemów mobilnych takich jak Windows Phone, Android, Iphone OS czy Symbian. Urządzenia te poza funkcjonalności telefonu posiadają również wiele urządzeń (GPS, kamery, akcelerometry, kompasy, karty sieciowe, itp.) z których można korzystać tworząc aplikacje. W ramach kursu omówione zostaną mobilne systemy operacyjne, ich możliwości i sposoby tworzenia aplikacji pod te systemy. Zajęcia obejmują przegląd narządzi projektowych i środowisk programistycznych potrzebnych do tworzenia, testowania i wdrażania aplikacji dla telefonów komórkowych i urządzeń przenośnych pracujących pod kontrolą systemów Android i Windows Phone. W trakcie ćwiczeń laboratoryjnych studenci będą mogli tworzyć i testować własne aplikacje w wybranych systemach korzystając za zainstalowanych emulatorów. Tematy wykładów i ćwiczeń obejmują: projektowanie interfejsu użytkownika, cykl życia aplikacji, wielowątkowość, komunikację między procesami, gromadzenie danych w urządzeniu, działanie usług w tle, korzystanie Internetu i usług sieciowych, dostęp do funkcji telefonu i akcesoriów, wydajność i bezpieczeństwo aplikacji, itp.

Wykłady:
1. Trochę historii. Przegląd i porównanie popularnych mobilnych systemów operacyjnych. Wprowadzenie do architektury aplikacji tworzonych dla różnych systemów operacyjnych, Omówienie narządzi i środowisk programistycznych. (1godz.)

Cześć I – Android

2. Praca w środowisku programistycznym Android SDK wykorzystanie kluczowych narzędzi i koncepcja tworzenia aplikacji. Tworzenie i testowanie aplikacji w środowisku Eclipse i emulatorze Android. (1godz.)

3.Technika programowania interfejsu użytkownika – Koncepcja Activity, cykl życia Aktivity, (1godz.)

4.Komunikacja między częściami aplikacji, całymi aplikacjami, wymiana informacji pomiędzy procesami – Intents. (1godz.)

5. Przechowywanie i dostęp do danych. Metody przechowywania i udostępnianie danych lokalnych, wykorzystanie lokalnego systemu plików, baz danych i kart pamięci. (1godz.)

6. Dostęp do Internetu i usług sieciowych. Wymiana danych z wykorzystaniem HTTP i web services (REST, SOAP) , sockets.

7. Obsługa funkcji telefonu, powiadomień i alarmów w systemie Android. (1godz.)

8. Grafika, multimedia, akcelerometr, usługi lokalizacji. (1godz.)

Cześć II – Windows Phone

9. Wprowadzenie, cykl życia aplikacji, budowa i składniki aplikacji, wygląd aplikacji, style, kontrolki. (1godz.)

10. Obsługa zdarzeń – interakcja z użytkownikiem. Nawigacja w aplikacji WP. Input Scope, zdarzenia Manipulation, emulacja MultiTouch itd. (1godz.)

11. Dostęp i przechowywanie danych w aplikacji – Data Binding. Isolated Storage.(1godz.)

12.Wykożystanie mechanizmów: Launchers, Choosers, wykonywanie zadań i integracja z systemem.(1godz.)

13. Powiadomienia, wykorzystanie mechanizm notyfikacji – Push notifications.(1godz.)

14. Dostęp do Internetu. działanie Sockets w Windows Phone.(1godz.)

15. Grafika, multimedia, dostęp do urządzeń, podsumowanie.(1godz.)

Ćwiczenia laboratoryjne:
Aplikacje Mobine – Lab.

Ćwiczenia laboratoryjne:
Android:
1. The Android SDK. Fitting the pieces together, Building an Android application in Eclipse, The Android Emulator.

2. Activity Life Cycle, Creating the Activity, User Interfaces, Using XML Layouts, Selection Widgets, Date and Time Tabs, Hardware & Software Keyboards, Using Menus, Using Fonts, The WebView and the WebKit Browser, Dialog Boxes: AlertDialog & Toast, Using resources

3. Working with Intent classes, Listening in with broadcast receivers, Building a Service, Performing Inter-Process Communication

4. Using preferences, Using the file system, Persisting data to a database, Working with ContentProvider classes

5. Checking the network status, Communicating with a server socket, Working with HTTP, Web services

6. Telephony background and terms, Accessing telephony information, Interacting with the phone, Working with messaging: SMS, Toast , notifications, Alarms

7. Grafika, multimedia, akcelerometr, usługi lokalizacji.

Windows Phone: 7 zajęć.

15. Sprawdzian zaliczeniowy, wystawianie ocen.

Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 100 godz
Punkty ECTS za moduł 4 ECTS
Udział w wykładach 15 godz
Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 15 godz
Egzamin lub kolokwium zaliczeniowe 2 godz
Przygotowanie do zajęć 15 godz
Dodatkowe godziny kontaktowe z nauczycielem 3 godz
Wykonanie projektu 20 godz
Pozostałe informacje
Sposób obliczania oceny końcowej:

ocena koncowa OK obliczna jest na podstawie obecnosci na zajęciach laboratoryjnych i wykonania ćwiczeń A 30%,oceny ze sprawdzianu zaliczeniowego B 35% i oceny samodzielnie wykonanaego projektu C 35%.

OK=A+B+C

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Wymagana jest praktyczna znajomość: programowania obiektowego

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

1. Bartosz Turowski, Jacek Matulewski – Programowanie aplikacji dla urządzeń mobilnych z systemem Windows Mobile
2. Sayed Hashimi, Satya Komatineni, Dave MacLean – Android 2. Tworzenie aplikacji
3. Charles Petzold Programming Windows Phone 7 Microsoft Press 2010

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

Nie podano dodatkowych publikacji

Informacje dodatkowe:

Brak