Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Rocznik:
2012/2013
Kod:
JIS-2-303-SW-s
Nazwa:
Programowanie zespołowe
Wydział:
Fizyki i Informatyki Stosowanej
Poziom studiów:
Studia II stopnia
Specjalność:
Systemy wbudowane i rekonfigurowalne
Kierunek:
Informatyka Stosowana
Semestr:
3
Profil kształcenia:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Polski
Forma i tryb studiów:
Stacjonarne
Strona www:
 
Osoba odpowiedzialna:
dr inż. Bubak Marian (bubak@agh.edu.pl)
Osoby prowadzące:
Baliś Bartosz (balis@agh.edu.pl)
Malawski Maciej (malawski@agh.edu.pl)
Rycerz Katarzyna (kzajac@agh.edu.pl)
Krótka charakterystyka modułu

Opis efektów kształcenia dla modułu zajęć
Kod EKM Student, który zaliczył moduł zajęć wie/umie/potrafi Powiązania z EKK Sposób weryfikacji efektów kształcenia (forma zaliczeń)
Wiedza
M_W001 Zna cykl życia projektu informatycznego i sposoby realizacji projektu na każdym z etapów tego cyklu. IS2A_W14 Aktywność na zajęciach,
Odpowiedź ustna
M_W002 Zna zasady organizowania pracy w zespole realizujacym projekt informatyczny. IS2A_W19 Aktywność na zajęciach,
Zaangażowanie w pracę zespołu
Umiejętności
M_U001 Potrafi zaplanować realizację systemu informatycznego zgodnie z zasadami inzynierii oprogramowania. IS2A_U09 Aktywność na zajęciach,
Wykonanie projektu,
Zaangażowanie w pracę zespołu
M_U002 Potrafi pokierować zespołem realizujacym projekt informatyczny i dokonać oceny pracy tego zespołu. IS2A_U19, IS2A_U23 Wykonanie projektu,
Zaangażowanie w pracę zespołu
Kompetencje społeczne
M_K001 Jest kreatywny i zaradny, potrafi rozwiązywac sytuacje konfliktowe w sposób racjonalny. IS2A_K06, IS2A_K07 Aktywność na zajęciach,
Wykonanie projektu
Matryca efektów kształcenia w odniesieniu do form zajęć
Kod EKM Student, który zaliczył moduł zajęć wie/umie/potrafi Forma zajęć
Wykład
Ćwicz. audyt.
Ćwicz. lab.
Ćwicz. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt.
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Inne
E-learning
Wiedza
M_W001 Zna cykl życia projektu informatycznego i sposoby realizacji projektu na każdym z etapów tego cyklu. + - - - - - - - - - -
M_W002 Zna zasady organizowania pracy w zespole realizujacym projekt informatyczny. + - - - - - - - - - -
Umiejętności
M_U001 Potrafi zaplanować realizację systemu informatycznego zgodnie z zasadami inzynierii oprogramowania. - - + + - - - - - - -
M_U002 Potrafi pokierować zespołem realizujacym projekt informatyczny i dokonać oceny pracy tego zespołu. - - + + - - - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 Jest kreatywny i zaradny, potrafi rozwiązywac sytuacje konfliktowe w sposób racjonalny. - - - + - - - - - - -
Treść modułu zajęć (program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład:
  1. Przeglą koncepcji zarządzanie projektem informatycznym (4 godz.)

    Przegląd poznanych uprzednio koncepci i zasad inzynierii oprogramowania. Produkty projektu. Zadania i aktywności. Modele cyklu życia. Pakiety pracy i role. Sposoby podziału pracy. Typy zadań. Szacowanie nakładów pracy. Macierz kwalifikacji. Paln zarządzania projektem.

  2. Aktywności zarządzania projektem (3 godz.)

    Planowanie, organizowanie, kontrolowanie i kończenie projektu.
    Budowa zespołów. Podejmowanie akcji naprawczych. Sprawozdawczość. Standardy sprawozdawczości.

  3. Aktywności zwinnej realizacji projektu (3 godz.)

    Planowanie – wykazy zaległości produktu i przebiegu. Organizowanie projektu. Kontrolowanie przebiegu projektu, wygaszanie. Przeglądy przebiegów. Przykłady podejść.

Ćwiczenia laboratoryjne:
Przyrostowe budowanie środowiska pracy projektu

Celem zajęć laboratoryjnych jest zbudowanie, poznawanie szczegółów działania, utrzymanie i rozwój środowiska pracy umożliwiajacego realizację dużego systemu informatycznego.

Środowisko takie może obejmowac m.in. takie narzędzia jak: trac, GitHub, Mavenie, wiki, narzędzia do wyznaczania metryk itp. Charakter tego środowiska zależy od realizowanego projektu i jest ono dostosowywane do potrzeb na kolejnych zajęciach laboratoryjnych, przeplatajacyh się z zajęciami projektowymi.

Ćwiczenia projektowe:
Projekt systemu informatycznego realizowany przez duży zespół

Celem tych zajęć jest pełna realizacja dużego projektu systemu informatycznego. Wazne jest to, że projekty są wykonywane w dużych, 12-13 osobowych zespołach, zorganizowanych zgodnie z zasadami inzynierii oprogramowania.

Na kazdym spotkaniu kierownik zespołu:

  1. Uzgadnia z prowadzącym ogólną wizję projektu i wymagania,
  2. Zdaje prowadzącemu sprawozdanie z prac zespołu,
  3. Planuje zadania na następne 2 tygodnie,
  4. Wraz z kierownikami grup wycenia zadania (skala 1-5) i rozdziela je między grupy,
  5. Ocenia stopień wykonania zadań z poprzednich 2 tygodni.

Czlonkowie grupy sa odpowiedzialne za wykonanie zadań – określonych modułów systemu. Grupaliczy 2-3 osoby.
Kierownik grupy:

  1. Kontaktuje się z kierownikiem zespołu,
  2. Przygotowuje specyfikacje techniczne zadań,
  3. Nadzoruje i zdaje sprawozdania z wykonywania zadań.

Plan pierwszego spotkania zespołu powinien obejmować m.in ustalenie ostatecznego podziału zespołu na grupy i zaplanowanie pierwszych.

Przykładowy opis dużego projektu można znależć m.in. na stronie: http://www.icsr.agh.edu.pl/~kzajac/dydakt/pz/

Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 150 godz
Punkty ECTS za moduł 5 ECTS
Udział w wykładach 10 godz
Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 20 godz
Udział w ćwiczeniach projektowych 10 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 10 godz
Przygotowanie do zajęć 30 godz
Wykonanie projektu 70 godz
Pozostałe informacje
Sposób obliczania oceny końcowej:

Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową niezbędne jest uzyskanie pozytywnych ocen z realizacji dużego projektu (ocena dokonana przez zespół) oraz wykonania zadań na laboratorium, a także wykazanie się aktywnością w trakcie wykładów. Ocena końcowa jest średnią ważoną tych trzech ocen.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Zaliczony przedmiot “Inżynieria Oprogramowania”.

Zalecana literatura i pomoce naukowe:
  1. J. Górski (red.). Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym, MIKOM 2000 i późniejsze.
  2. I. Sommerville. Inzynieria oprogramowania, WNT 2003.
  3. E.J. Braude. Software Engineering. Wiley, 2010.
Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

Nie podano dodatkowych publikacji

Informacje dodatkowe:

W tym przedmiocie ocena końcowa zależy istotnie od oceny pracy danego studenta dokonanej przez zespół realizujacy projekt.