Module also offered within study programmes:
General information:
Name:
Mineralogy and petrography
Course of study:
2015/2016
Code:
BIS-1-306-s
Faculty of:
Geology, Geophysics and Environmental Protection
Study level:
First-cycle studies
Specialty:
-
Field of study:
Environmental Engineering
Semester:
3
Profile of education:
Academic (A)
Lecture language:
Polish
Form and type of study:
Full-time studies
Course homepage:
 
Responsible teacher:
dr inż. Chwastek Marzena (marzena@geolog.geol.agh.edu.pl)
Academic teachers:
dr Dudek Krzysztof (kadudek@agh.edu.pl)
dr hab. inż. Gołębiowska Bożena (goleb@agh.edu.pl)
dr inż. Marszałek Mariola (mmarszal@agh.edu.pl)
dr inż. Czerny Jerzy (jmczerny@netnalea.com)
Module summary

Description of learning outcomes for module
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Connections with FLO Method of learning outcomes verification (form of completion)
Social competence
M_K001 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość dostosowania do pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie IS1A_K03 Execution of laboratory classes
Skills
M_U001 Student potrafi zakwalifikować minerał do klasy i układu krystalograficznego na podstawie wyznaczonej symetrii kryształu. IS1A_U21, IS1A_W06 Examination,
Test
M_U002 Student potrafi scharakteryzować cechy fizyczne minerału. IS1A_U21, IS1A_W06 Examination,
Test,
Execution of laboratory classes
M_U003 Student potrafi opisać i rozpoznać podstawowe minerały kruszcowe Cu, Zn, Pb, Fe, Mn, As, Al, Cr, S, Ni, Sn, W i rudy polimineralne. Zna występowanie minerałów kruszcowych w Polsce IS1A_U21, IS1A_W06 Examination,
Test,
Execution of laboratory classes
M_U004 Student zna zasadę działania mikroskopu polaryzacyjnego, potrafi samodzielnie go obsługiwać znając tok badań mikroskopowych. IS1A_U21, IS1A_W06, IS1A_U20 Examination,
Test,
Execution of laboratory classes
M_U005 Student potrafi samodzielnie opisać i rozpoznać podstawowe minerały skałotwórcze skał magmowych i osadowych na podstawie ich cech optycznych IS1A_U21, IS1A_W06 Examination,
Test,
Execution of laboratory classes
M_U006 Student potrafi ustalić strukturę i teksturę oraz skład mineralny skały magmowej i osadowej na podstawie obserwacji preparatu mikroskopowego w świetle przechodzącym IS1A_U21, IS1A_W06 Examination,
Test,
Execution of laboratory classes
M_U007 Student potrafi opisać w preparacie mikroskopowym skałę metamorficzną podając jej skład mineralny IS1A_U21, IS1A_W06 Examination,
Test,
Execution of laboratory classes
Knowledge
M_W001 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące minerału, kryształu, struktury i budowy wewnętrznej minerału, IS1A_W06 Examination,
Test
M_W002 Student zna podstawy krystalochemii: wiązania chemiczne, promienie jonowe, koordynacja, izomorfizm, polimorfizm IS1A_W06 Examination
M_W003 Student zna klasyfikacje i charakterystykę ogólną skał magmowych, osadowych i metamorficznych, zna typy struktur i tekstur. IS1A_W06 Examination
M_W004 Student zna występowanie w Polsce skał magmowych, osadowych i metamorficznych. IS1A_W06 Examination
M_W005 Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody identyfikacji minerałów i ich dalszej charakterystyki. IS1A_U21, IS1A_W06 Examination
FLO matrix in relation to forms of classes
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Form of classes
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Others
E-learning
Social competence
M_K001 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość dostosowania do pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie + - + - - - - - - - -
Skills
M_U001 Student potrafi zakwalifikować minerał do klasy i układu krystalograficznego na podstawie wyznaczonej symetrii kryształu. - - + - - - - - - - -
M_U002 Student potrafi scharakteryzować cechy fizyczne minerału. + - + - - - - - - - -
M_U003 Student potrafi opisać i rozpoznać podstawowe minerały kruszcowe Cu, Zn, Pb, Fe, Mn, As, Al, Cr, S, Ni, Sn, W i rudy polimineralne. Zna występowanie minerałów kruszcowych w Polsce + - + - - - - - - - -
M_U004 Student zna zasadę działania mikroskopu polaryzacyjnego, potrafi samodzielnie go obsługiwać znając tok badań mikroskopowych. + - + - - - - - - - -
M_U005 Student potrafi samodzielnie opisać i rozpoznać podstawowe minerały skałotwórcze skał magmowych i osadowych na podstawie ich cech optycznych + - + - - - - - - - -
M_U006 Student potrafi ustalić strukturę i teksturę oraz skład mineralny skały magmowej i osadowej na podstawie obserwacji preparatu mikroskopowego w świetle przechodzącym + - + - - - - - - - -
M_U007 Student potrafi opisać w preparacie mikroskopowym skałę metamorficzną podając jej skład mineralny + - + - - - - - - - -
Knowledge
M_W001 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące minerału, kryształu, struktury i budowy wewnętrznej minerału, + - - - - - - - - - -
M_W002 Student zna podstawy krystalochemii: wiązania chemiczne, promienie jonowe, koordynacja, izomorfizm, polimorfizm + - - - - - - - - - -
M_W003 Student zna klasyfikacje i charakterystykę ogólną skał magmowych, osadowych i metamorficznych, zna typy struktur i tekstur. + - + - - - - - - - -
M_W004 Student zna występowanie w Polsce skał magmowych, osadowych i metamorficznych. + - - - - - - - - - -
M_W005 Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody identyfikacji minerałów i ich dalszej charakterystyki. + - - - - - - - - - -
Module content
Lectures:

1. Minerał – substancja mineralna – skała (wprowadzenie do Mineralogii i Petrografii). Budowa wewnętrzna minerałów i jej związek z postacią zewnętrzną (krystalografia geometryczna) (2h).
2. Klasa i układ krystalograficzny. Strukturalna klasyfikacja minerałów (2h).
3. Zarys krystalochemii: budowa atomu, zarys krystalochemii, wiązania w kryształach (3)
4. Własności fizyczne minerałów i ich uwarunkowania strukturalne (2h). Izomorfizm i polimorfizm (1h).
5. Minerały kruszcowe i rudy polimineralne, w tym eksploatowane w Polsce: (2h).
6. Optyka kryształów. Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych przy wykorzystaniu mikroskopu polaryzacyjnego do badań w świetle przechodzącym (2h).
7. Minerały skałotwórcze: charakterystyki szczegółowe wybranych minerałów (4h)
8. Skały magmowe: charakterystyka ogólna, skład mineralny, struktury i tekstury, klasyfikacje, własności, występowanie i eksploatacja skał magmowych w Polsce (4h).
9. Skały osadowe: charakterystyka ogólna, skład mineralny,struktury i tekstury, klasyfikacje, własności, występowanie i eksploatacja skał osadowych w Polsce (4h).
10. Skały metamorficzne: charakterystyka ogólna, skład mineralny, struktury i tekstury, klasyfikacje, własności, występowanie i eksploatacja skał metamorficznych w Polsce (2h).
11. Metody analityki składu chemicznego ciała stałego (minerału): mikroskopia scanningowa i mikrosonda elektronowa (1h).
12. Metody analityki składu fazowego: mikroskopia optyczna, rentgenowska analiza fazowa, metody termiczne i spektroskopowe (1h).

Laboratory classes:

Symetria kryształów, klasy i układy krystalograficzne (3h). Własności fizyczne minerałów – przykłady (1h). Opis i makroskopowe rozpoznawanie wybranych minerałów kruszcowych i rud polimineralnych: Fe, Zn, Pb, Cu, As, Cr, Mn, Ni, Al, S, Sn, W; przykłady polimorfizmu (4h). Budowa, zasada działania i obsługa mikroskopu polaryzacyjnego,preparatyka mikroskopowa, tok badań mikroskopowych (4h). Systematyka, własności optyczne, rozpoznawanie makro-, i mikroskopowe podstawowych minerałów skałotwórczych skał magmowych (oliwin, pirokseny, amfibole, muskowit, biotyt, skalenie, kwarc) (2h). Petrografia skał magmowych: podstawy systematyki, struktury i tekstury, skały kwaśne a zasadowe, głębinowe a wylewne, wybraneskały piroklastyczne; 4h). Minerały i najważniejsze skały osadowe okruchowe; minerały: kwarc, chalcedon, opal, glaukonit, miki, skalenie, minerały ilaste; skały: zlepieniec, brekcja, piaskowce (waka-arenit), mułowce i skały ilaste (kaolin, bentonit, iłowce i łupki ilaste) (5h). Minerały i skały osadowe pochodzenia organicznego i chemicznego; minerały węglanowe, siarczanowe, fosforanowe; skały: krzemionkowe, gipsowo-solne, wapienie i dolomity, węgle (4h). Przegląd minerałów i skał metamorficznych (3h).

Student workload (ECTS credits balance)
Student activity form Student workload
Summary student workload 138 h
Module ECTS credits 5 ECTS
Examination or Final test 2 h
Participation in lectures 28 h
Participation in laboratory classes 28 h
Preparation for classes 25 h
Realization of independently performed tasks 50 h
Preparation of a report, presentation, written work, etc. 3 h
Contact hours 2 h
Additional information
Method of calculating the final grade:

Ocena końcowa = 0,5*ocena z EGZAMINU (średnia arytmetyczna) + 0,5*ocena z ZALICZENIA

Prerequisites and additional requirements:

Znajomość podstaw geologii, chemii oraz fizyki,
Przygotowanie teoretyczne do zajęć laboratoryjnych

Recommended literature and teaching resources:

Bolewski A., Manecki A. – Rozpoznawanie minerałów. WG 1990.
Kubisz J., Żabiński W. – Materiały do ćwiczeń z mineralogii. Skrypt AGH.
Bolewski A., Kubisz J., Manecki A., Żabiński W. – Mineralogia ogólna. WG W-wa 1990.
Bolewski A., Manecki A. – Mineralogia szczegółowa. PAE W-wa. 1993.
Borkowska M., Smulikowski K. – Minerały skałotwórcze. WG 1973.
Chodyniecka L., Gabzdyl W., Kapuściński T. – Mineralogia i Petrografia dla Górników, WŚ 1993
Deer W.A., Howie R.A., Zussman J. – An introduction to the Rock-Forming Minerals. London. 1992.
Wenk H-R., Bulakh A. – Minerals, their construction and origin. Cambridge 2003
Manecki A., Muszyński M. (red.) – Przewodnik do petrografii. Wyd. AGH. Kraków 2008
MacKenzie W.S., Donaldson C.H., Guilford C. – Atlas of Rock-Forming Minerals in Thin Sections Longman.
MacKenzie W.S., Donaldson C.H., Guilford C. – Atlas of Igneous Rocks and their Textures, Longman.
Adams A.E. – Atlas of Sedimentary Rocks Under the Microscope

Scientific publications of module course instructors related to the topic of the module:

MarszałekM., Schejbal-Chwastek M. 2002 – Damage of old construction stons in the curriculum of geology students at the University of Mining and Metallurgy. Proceedengs of 5 th EC Conference “ Culturar Heritage, Cracow, Poland,
Schejbal-Chwastek M., Marszałek M, 2004 – Trwałość matriałów azbestowych w warunkach agresywnego środowiska. Ochrona i Inżynieria Środowiska – Zrównoważony Rozwój, nr 37
Jan Urban, Włodzimierz Margielewski, Karel Zak, Marzena Schejbal-Chwastek,Tomasz Mleczek, Czesław Szura, Helena Hercman, Grzegorz Sujka,-
Preliminary data on speleothems in the caves of the Beskidy Mts, Poland,
9-th International Symposium on Pseudokarst, 2006;
Urban J., Margielewski W., Schejbal-Chwastek M., Szura C., 2007.
Speleothems in some caves of the Beskidy Mts., Poland. Nature Conservation, 63(6):
109-117.
Schejbal-Chwastek M, 2008 – Ocena odziaływania ciągów komunikacyjnych na środowisko glebowe Krakowa. Monografie nr 37 191-210,
Ochrona i Inżynieria środowiska, Kraków 2008
Urban J., Margielewski W., Hercman H., Žák K., Zernitska V., Pawlak J.. Schejbal-Chwastek M. (2014) – Dating of speleothems in non-karst caves – methodological aspects and practical application, Polish Outer Carpathians case study. Zeitschrift für Geomorphologie, Vol. 58 (2014), Suppl. 4, 183-208 Article Stuttgart, December 2014 © 2014 Gebrüder Borntraeger Verlagsbuchhandlung, Stuttgart, Germany www.borntraeger-cramer.de DOI: 10.1127/zfg_suppl/2014/S-00180 zfg_suppl/14/S-00180 $ 0.00. Poz. 10763,
Marszałek M., Alexandrowicz Z., Rzepa G. (2014) – Composition of weathering crusts on sandstones from natural outcrops and architectonic elements in an urban environment. Environmental Science and Pollution Research, 21, 24: 14023–14036, DOI: 10.1007/s11356-014-3312-y. Poz. 3233, 30 pkt.
Szychowska-Krąpiec E., Dudek K. (2014) – Wieliczka Salt Mine and its history written in annual growth rings of spruce wood. Geological Quarterly, Vol 58, No 3 (2014) 617-622, doi: 10.7306/gq.1157. Poz. 3925, 20 pkt.
Dudek K., Kalicińska A., Rybowicz P., Wiewiórka J. (2014) – Secondary evaporite minerals from the historic Bochnia Salt Mine. XXIst Meeting of the Petrology Group of the Mineralogical Society of Poland, Boguszyn, 16-19 October 2014. Mineralogia, Special Papers, vol. 42, s. 49.
Gołębiowska B., Rzepa G., Pieczka A., 2014 – Thallium-rich Mn oxides from Zalas (Cracow area, Poland). W: I.Macek (ed.) 4th Central European Mineralogical Conference, Skalsky Dvur, Czech Republic, 23–26.04.2014, Book of Abstracts: 37–38.
Ziemniak G., Majka J., Kośmińska K., Manecki M., Czerny J. (2014) – HP metamorphism recorded by kyanite-garnet gneisses in the Kåfjord Nappe, Northern Norway – preliminary results. Geology, Geophysics & Environment, vol. 40 no. 1, s. 152–153. XVth international conference of young geologists Herl’any 2014 : Międzybrodzie Żywieckie, Poland, May 8th–10th 2014: abstracts.
Matusik, J. (2014) – Arsenate, orthophosphate, sulfate, and nitrate equilibria and kinetics for halloysite and kaolinites with an induced positive charge. Chemical Engineering Journal, 246, 244-253. Poz. 1972, 45 pkt.
Matusik, J., Matykowska, L. (2014) – Behaviour of kaolinite intercalation compounds with selected ammonium salts in aqueous chromate and arsenate solutions. Journal of Molecular Structure, 1071, 52-59. Poz. 6502, 20 pkt.
Matusik, J., Wścisło, A. (2014) – Enhanced heavy metal adsorption on functionalized nanotubular halloysite interlayer grafted with aminoalcohols. Applied Clay Science, 100, 50-59. Poz. 857, 35 pkt.

Additional information:

None