Module also offered within study programmes:
General information:
Name:
Economics
Course of study:
2016/2017
Code:
JBF-3-504-s
Faculty of:
Physics and Applied Computer Science
Study level:
Third-cycle studies
Specialty:
-
Field of study:
Biophysics
Semester:
5
Profile of education:
Academic (A)
Lecture language:
Polish
Form and type of study:
Full-time studies
Course homepage:
 
Responsible teacher:
dr hab, prof. AGH Preisner Leszek (preisner@zarz.agh.edu.pl)
Academic teachers:
dr hab, prof. AGH Preisner Leszek (preisner@zarz.agh.edu.pl)
Pindór Tadeusz (tpindor@zarz.agh.edu.pl)
Czyż Marta (mczyz@zarz.agh.edu.pl)
Module summary

Description of learning outcomes for module
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Connections with FLO Method of learning outcomes verification (form of completion)
Social competence
M_K001 Potrafi określić kontekst ekonomiczny prowadzonych przez siebie badań Presentation
Skills
M_U001 Posiada umiejętność pozyskiwania i interpretacji informacji dotyczących gospodarki Presentation
Knowledge
M_W001 Ma wiedzę na temat podstawowych problemów gospodarki na poziomie mikro i makro. Examination,
Test
M_W002 Zna współzależności pomiędzy kategoriami ekonomicznymi i uwarunkowania decyzji gospodarczych. Examination,
Test
FLO matrix in relation to forms of classes
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Form of classes
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Others
E-learning
Social competence
M_K001 Potrafi określić kontekst ekonomiczny prowadzonych przez siebie badań - - - - - + - - - - -
Skills
M_U001 Posiada umiejętność pozyskiwania i interpretacji informacji dotyczących gospodarki - - - - - + - - - - -
Knowledge
M_W001 Ma wiedzę na temat podstawowych problemów gospodarki na poziomie mikro i makro. + - - - - - - - - - -
M_W002 Zna współzależności pomiędzy kategoriami ekonomicznymi i uwarunkowania decyzji gospodarczych. + - - - - + - - - - -
Module content
Lectures:
  1. Obszary zainteresowań nauk ekonomicznych.

    Nauki ekonomiczne w naukach społecznych. Podział nauk ekonomicznych.
    Miejsce ekonomii wśród nauk ekonomicznych.

  2. Związki nauk ekonomicznych z naukami technicznymi i przyrodniczymi.

    Ekonomiki szczegółowe i obszary ich badań.

  3. Etapy procesu gospodarczego

    Produkcja, podział wytworzonych produktów, wymiana, konsumpcja.

  4. Podstawowe pojęcia i kategorie ekonomiczne.

    Czynniki produkcji: ziemia, praca, kapitał oraz przedsiębiorczość.

  5. Główne szkoły, kierunki i koncepcje myśli ekonomicznej.

    merkantylizm, fizjokratyzm, szkoła klasyczna, szkoła neoklasyczna, szkoła historyczna, instytucjonalizm, keynesizm, monetaryzm

  6. Relacje: produkt – towar – pieniądz.

    Cechy towaru: wartość, wartość użytkowa i wartość wymienna. Podstawowe kategorie gospodarki rynkowej – rynek, cena, konkurencja, podmioty gospodarcze, gospodarstwa domowe.

  7. Pieniądz i jego funkcje:

    miernik wartości, środek cyrkulacji, środek tezauryzacji,
    środek płatniczy, funkcja pieniądza światowego.

  8. Wzrost i rozwój gospodarczy.

    Podstawowe mierniki. Porównania międzynarodowe.

  9. Cykl koniunkturalny.

    Cykliczny charakter gospodarowania. Rodzaje cykli koniunkturalnych.
    Fazy cyklu klasycznego oraz cyklu współczesnego.

  10. Rynek

    relacje pomiędzy popytem i podażą. Czynniki wpływające na popyt i podaż. Elastyczność cenowa i kosztowa.

  11. Rola rynku kapitałowego w gospodarce.
  12. System bankowy.

    Rola banku centralnego.

  13. Rynek pracy.
  14. Inflacja

    definicja, rodzaje, przyczyny i skutki oraz sposoby przeciwdziałania.

  15. Bezrobocie

    definicja, rodzaje, przyczyny i skutki oraz sposoby przeciwdziałania.
    Związki pomiędzy inflacją a bezrobociem.

  16. Ekonomiczna rola państwa.
  17. Transformacja społeczno-gospodarcza w Polsce – wybrane zagadnienia.
  18. Wybrane problemy gospodarki światowej.
  19. Integracja Polski z Unią Europejską.
  20. Koncepcja i zasady rozwoju zrównoważonego.
Seminar classes:
Etapy procesu gospodarczego

Prezentacja wybranego przez doktoranta problemu naukowego ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ekonomicznych.

Student workload (ECTS credits balance)
Student activity form Student workload
Summary student workload 126 h
Module ECTS credits 5 ECTS
Participation in lectures 30 h
Realization of independently performed tasks 55 h
Preparation of a report, presentation, written work, etc. 35 h
Contact hours 6 h
Additional information
Method of calculating the final grade:
  1. Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową niezbędne jest uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć seminaryjnych oraz wykładów.
  2. Obliczamy średnią ważoną z ocen z zajęć seminaryjnych (75%) i wykładów (25%) uzyskanych
    we wszystkich terminach.
  3. Wyznaczmy ocenę końcową na podstawie zależności:
    if sr>4.75 then OK:=5.0 else
    if sr>4.25 then OK:=4.5 else
    if sr>3.75 then OK:=4.0 else
    if sr>3.25 then OK:=3.5 else OK:=3
  4. Jeżeli pozytywną ocenę z zajęć seminaryjnych i zaliczenia wykładu uzyskano w pierwszym terminie oraz ocena końcowa jest mniejsza niż 5.0 to ocena końcowa jest podnoszona o 0.5
Prerequisites and additional requirements:

brak

Recommended literature and teaching resources:

Materiały wykładów i literatura uzupełniająca:

  • Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności, (red.) S. Maciniak, PWN, Warszawa 2013.
Scientific publications of module course instructors related to the topic of the module:
  • Pindór T., Preisner L., Oszczędność zasobów energii pierwotnej w skali światowej w wyniku zagospodarowania złóż niekonwencjonalnego gazu ziemnego, [w:] Efektywne gospodarowanie zasobami przyrodniczymi i energią, (red.) A. Graczyk, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 317, Wrocław 2013, s. 44-52.
  • Preisner L., Pindór T., Audyty środowiskowe jako instrumenty wspomagające system zarządzania środowiskowego, [w:] Logistyka Odzysku, Nr 2/2014 (11).
  • Preisner L., Pindór T., Przeglądy efektywności przemysłu i ochrony środowiska jako instrumenty zrównoważonego rozwoju, [w:] Ekologiczne uwarunkowania rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw, (red.)
    J. Famielec, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011, s. 193-209.
  • Finansowanie wzrostu i rozwoju gospodarczego w Polsce, pod red. L. Preisnera, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2009.
  • Środowiskowe bariery i czynniki rozwoju gospodarczego Polski, pod red. L. Preisnera, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2006.
Additional information:

Cel przedmiotu i uzyskane kompetencje:
Poznanie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami gospodarki rynkowej. Prezentacja najważniejszych problemów związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce. Zrozumienie podstawowych kategorii i procesów makroekonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem integracji europejskiej. Poznanie problemów mikroekonomicznych poprzez zrozumienie funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.

Zajęcia w ramach modułu prowadzone są w postaci wykładu (20 godzin) oraz zajęć seminaryjnych (10 godzin). Program zajęć obejmuje problematykę makro- i mikroekonomii