Module also offered within study programmes:
General information:
Name:
Fashion engineering
Course of study:
2017/2018
Code:
CTC-2-212-AK-s
Faculty of:
Materials Science and Ceramics
Study level:
Second-cycle studies
Specialty:
Analityka i kontrola jakości
Field of study:
Chemical Technology
Semester:
2
Profile of education:
Academic (A)
Lecture language:
Polish
Form and type of study:
Full-time studies
Course homepage:
 
Responsible teacher:
dr hab. inż. Środa Marcin (msroda@agh.edu.pl)
Academic teachers:
dr hab. inż. Środa Marcin (msroda@agh.edu.pl)
Module summary

Description of learning outcomes for module
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Connections with FLO Method of learning outcomes verification (form of completion)
Social competence
M_K001 Potrafi docenić rolę ubioru w stosunkach społecznych Umie dobrać ubiór odpowiedni dla danej sytuacji społecznej TC2A_K06
Skills
M_U001 Umie wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce Świadomie dobiera elementy ubioru i umie odpowiednio je konserwować TC2A_W16 Test results
Knowledge
M_W001 Ma podstawy wiedzy dotyczącej historii ubioru i rozwoju przemysłu odzieżowego Posiada informacje na temat technologii obróbki tkanin TC2A_W16
M_W002 Zna i rozumie główne zagadnienia związane z branżą mody TC2A_W16 Examination
FLO matrix in relation to forms of classes
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Form of classes
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Others
E-learning
Social competence
M_K001 Potrafi docenić rolę ubioru w stosunkach społecznych Umie dobrać ubiór odpowiedni dla danej sytuacji społecznej + - - - - - - - - - -
Skills
M_U001 Umie wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce Świadomie dobiera elementy ubioru i umie odpowiednio je konserwować + - - - - - - - - - -
Knowledge
M_W001 Ma podstawy wiedzy dotyczącej historii ubioru i rozwoju przemysłu odzieżowego Posiada informacje na temat technologii obróbki tkanin + - - - - - - - - - -
M_W002 Zna i rozumie główne zagadnienia związane z branżą mody - - - - - - - - - - -
Module content
Lectures:
  1. 1. Historia mody I: ludzie pierwotni, starożytność, aż do XIXw.

    Historia ubioru początku ludzkości, przez wczesne i późne średniowiecze aż do nowożytności. Opis używanych materiałów, ich dostępności i stopniowego rozwoju przetwórstwa tkanin. Początki tkactwa i farbiarstwa. Opis trendów, ich zakorzenienia w religii i kulturze. Rozwój technologii tkactwa i farbiarstwa, szczytowe osiągnięcia krawców, szwaczek, hafciarek i szewców

  2. 2. Historia mody II: moda XX i XXI w.

    Historia mody najlepiej nam znanej – mody XX i XXI wieku. Szybkość zmian panujących trendów i zasad. Wpływ rozwoju gospodarki i technologii na te zmiany.

  3. 3. Przetwórstwo tkanin tradycyjnych: technologia wytwarzania, tkania i farbowania materiałów

    Opis technologii przetwórstwa tkanin – od momentu pozyskania surowca (roślinnego, zwierzęcego), poprzez kolejne etapy jego przygotowania do gotowego wyrobu – tkaniny. Ukazanie złożoności procesu i mnogości zagadnień chemicznych i technicznych, potrzebnych do wytworzenia przedmiotu codziennego użytku – ubrania.

  4. 4. Techniki krawieckie

    Konstrukcja, techniki krawieckie. Proces powstawania elementu odzieży od zebrania pomiarów antopomorficznych do gotowego produktu. Wpływ techniki tkania, dziania włókien na końcową charakterystykę tkaniny.

  5. 5. Materiałoznawstwo dodatków: cz-1

    Opis funkcji dodatków wraz z rozwojem cywilizacji. Znaczenie i rola dodatków w modzie.
    Rodzaje i właściwości metali wykorzystywanych do produkcji biżuterii (srebro, złoto, platyna, tytan, pallad, stal chirurgiczna): Opis stopów i ich właściwości, oraz oznaczenia cech probierczych. Biżuteria polimerowa.

  6. 6. Materiałoznawstwo dodatków: cz-2

    Opis kamieni szlachetnych stosowanych w biżuterii. Historia rozwoju guzików i zamka błyskawicznego. Kapelusze i rękawiczki jako elementy stroju i ich znaczenie w modzie.

  7. 7. Subkultury i grupy etniczne jako społeczności kształtujące modę

    Opis najważniejszych i największych subkultur współczesnych i historycznych ze względu na ich ubiór, jego symbolikę i historię. Opis wybranych strojów ludowych z całego świata. Ich zakorzenienie w historii. Użyte materiały i ich uwarunkowania geograficzne.

  8. 8. Przemysł fashion: od haute-couture do sieciówek

    Różnice i podobieństwa różnych szczebli przemysłu modowego. Od „wysokiego krawiectwa – haute-couture”, poprzez domy mody, sieciówki aż do ubrań z hipermarketu. Wskazanie powiązań pomiędzy nimi, praw jakimi się rządzą, wad i zalet.

  9. 9. Nowy sposób na modę: recykling, niekonwencjonalne materiały, materiały syntetyczne

    Opis technologii wytwarzania i przetwórstwa materiałów sztucznych i syntetycznych (poliester, poliamid, lycra, lyocell etc.) i niekonwencjonalnych. Charakterystyka włókien na podstawie zdjęć mikroskopowych. Wady i zalety materiałów syntetycznych. Materiały specjalne – wykonane z użyciem membran, powłok.

  10. 10. Wielcy projektanci – wizjonerzy, trendsetterzy, artyści

    Sylwetki kilku wybranych projektantów. Historia ich kariery i opis stworzonych przez nich marek. Ich dawna i aktualna pozycja w kontekście zmiany stylu lub wierności tradycji.

  11. 11. Toksyczne ubrania

    Kontrowersje związane z przemysłem ubraniowym. Zwrócenie uwagi na toksyczne substancje wykorzystywane przez przemysł oraz fabryki tekstyliów w Azji.

  12. 12. Konserwacja i eksploatacja ubioru

    Wpływ odpowiedniej konserwacji i eksploatacji ubioru na jego trwałość. Omówienie symboli dotyczących sposobu prania i suszenia oraz substancji chemicznych zawartych w środkach piorących. Zasada działania środków powierzchniowo-czynnych.

Student workload (ECTS credits balance)
Student activity form Student workload
Summary student workload 80 h
Module ECTS credits 3 ECTS
Participation in lectures 30 h
Realization of independently performed tasks 20 h
Examination or Final test 3 h
Contact hours 2 h
Preparation for classes 25 h
Additional information
Method of calculating the final grade:

0,6 x ocena z testu zaliczeniowego =0,4 x obecność na zajęciach

Prerequisites and additional requirements:

brak

Recommended literature and teaching resources:

Gail Baugh, Encyklopedia materiałów odzieżowych : podręcznik kreatywnego doboru tkanin dla projektantów
Maria Gutkowska-Rychlewska, Historia ubiorów
Harriet Worsley, 100 idei, które zmieniły modę
Maria Chyrosz, Elżbieta Zembowicz-Sułkowska Materiałoznawstwo Odzieżowe
Fiona Ffoulkes Jak czytać modę. Szybki kurs interpretacji stylów

Scientific publications of module course instructors related to the topic of the module:

brak

Additional information:

brak