Informacje ogólne:
Kod:
UBPJO-083
Nazwa:
Brain tales
Profil kształcenia:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Angielski
Semestr:
zimowy
Osoba odpowiedzialna:
prof. dr hab. Silberring Jerzy (jerzy.silberring@agh.edu.pl)
Osoby prowadzące:
dr Bodzoń-Kułakowska Anna (abk@agh.edu.pl)
prof. dr hab. Silberring Jerzy (jerzy.silberring@agh.edu.pl)
dr hab. Suder Piotr (psuder@agh.edu.pl)
Krótka charakterystyka modułu

Student will gain the basic knowledge about the central nervous system.

Opis efektów kształcenia dla modułu zajęć
Kod EKM Student, który zaliczył moduł zajęć wie/umie/potrafi Powiązania z EKK Sposób weryfikacji efektów kształcenia (forma zaliczeń)
Wiedza
M_W001 Students will acquire basic knowledge on brain functions in health and disease Kolokwium
M_W002 Students will be able to present basic facts on brain functioning and discuss among group members Udział w dyskusji
Umiejętności
M_U001 Students will gain the most recent knowledge on brain research Prezentacja
Kompetencje społeczne
M_K001 Participants will learn to discuss and analyze recent scientific discoveries Aktywność na zajęciach
Matryca efektów kształcenia w odniesieniu do form zajęć
Kod EKM Student, który zaliczył moduł zajęć wie/umie/potrafi Forma zajęć
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Inne
E-learning
Wiedza
M_W001 Students will acquire basic knowledge on brain functions in health and disease + - - - - + - - - - -
M_W002 Students will be able to present basic facts on brain functioning and discuss among group members + - - - - + - - - - -
Umiejętności
M_U001 Students will gain the most recent knowledge on brain research - - - - - + - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 Participants will learn to discuss and analyze recent scientific discoveries - - - - - + - - - - -
Treść modułu zajęć (program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład:
Brain Tales

An overview of brain functions and regulation of our behavior. The case of Phineas Gage and cockroach without brain. Why are we attracted to someone? Where the hunger and thirst come from? Cuisine nouveau and obesity. Why and when people and animals are aggressive? Prisoner’s dilemma and decision making. What is pain? Cheating pain: analgesics. Love, kissing and pain perception. Lies and deception. Brain on high: drug dependence. Treatment of drug dependence; replacement therapies. How do we study brain? Analytical and behavioral techniques, optogenetics.

Zajęcia seminaryjne:
What's in our brain?

Seminars where students discuss the most recent discoveries on brain research, techniques, diseases, and therapy. Also, own students’ presentations on selected topics will be arranged.
Optogenetics-a crossroad between electronics and genetics. Intelligence, what is it and how to improve imemory before exam? Anorexia and bulimia. Marijuana-can it make us dependent? Pheromones, aphrodisiacs and strategies to select a partner.
A complete list of topics will be given during first meeting.

Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godz
Punkty ECTS za moduł 3 ECTS
Udział w wykładach 10 godz
Udział w zajęciach seminaryjnych 5 godz
Przygotowanie do zajęć 20 godz
Przygotowanie sprawozdania, pracy pisemnej, prezentacji, itp. 25 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 15 godz
Pozostałe informacje
Sposób obliczania oceny końcowej:

75% written test from the subjects connected with the lectures
25% activity during lectures/seminars/presentations

Wymagania wstępne i dodatkowe:

No specific requirements

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

Necessary materials will be uploaded on the educational server (neuro.agh.edu.pl).
Literature for seminars will be provided. Students are highly welcome to submit their own interests in selected topics, related to the course.
Detailed data concerning the final grade will be given in one on the first lectures.
Recommended reading:
D.S.Inaba & W.E.Cohen: “Uppers, Downers, All Arounders – Physical and mental effects of psychoactive drugs”,CNS productions, Inc. Oregon, USA (7th or 8th edition).
M.F.Bear, B.W.Connors, M.A.Paradiso “Neuroscience, exploring the brain”. Williams & Wilkins (editions from 1996 and newer).

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

Nie podano dodatkowych publikacji

Informacje dodatkowe:

Brak