Module also offered within study programmes:
General information:
Name:
Sociology of leisure
Course of study:
2019/2020
Code:
HKLT-1-321-s
Faculty of:
Humanities
Study level:
First-cycle studies
Specialty:
-
Field of study:
Cultural Studies
Semester:
3
Profile of education:
Academic (A)
Lecture language:
Polish
Form and type of study:
Full-time studies
Course homepage:
 
Responsible teacher:
dr hab. Wojakowski Dariusz (darek.wojak@wp.pl)
Module summary

Socjologia czasu wolnego ma na celu wyposażenie studentów w wiedzę socjologiczną oraz umiejętności analityczne z zakresu procesów, form i organizacji czasu wolnego we współczesnym świecie.

Description of learning outcomes for module
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Connections with FLO Method of learning outcomes verification (form of completion)
Social competence: is able to
M_K001 Ma świadomość wykorzystywania czasu wolnego do celów samorealizacji KLT1A_K09 Activity during classes
Skills: he can
M_U001 Potrafi zaobserwować i zanalizować zjawiska w sferze czasu wolnego KLT1A_U07 Activity during classes
M_U002 Potrafi określić znaczenie różnych form czasu wolnego dla zmian indywidualnych i zbiorowych. KLT1A_U21 Activity during classes
Knowledge: he knows and understands
M_W001 Zna główne teorie socjologiczne dotyczące czasu wolnego i stylu życia. KLT1A_W14, KLT1A_W12 Test
M_W002 Ma wiedzę o procesach i zjawiskach we współczesnym świecie określających czas wolny jednostek. KLT1A_W14 Test
M_W003 Zna podstawowe pojęcia związane z socjologiczną analizą czasu i socjologią czasu wolnego. KLT1A_W03 Test
Number of hours for each form of classes:
Sum (hours)
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 30 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
FLO matrix in relation to forms of classes
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Form of classes
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Social competence
M_K001 Ma świadomość wykorzystywania czasu wolnego do celów samorealizacji + - - - - - - - - - -
Skills
M_U001 Potrafi zaobserwować i zanalizować zjawiska w sferze czasu wolnego + - - - - - - - - - -
M_U002 Potrafi określić znaczenie różnych form czasu wolnego dla zmian indywidualnych i zbiorowych. + - - - - - - - - - -
Knowledge
M_W001 Zna główne teorie socjologiczne dotyczące czasu wolnego i stylu życia. + - - - - - - - - - -
M_W002 Ma wiedzę o procesach i zjawiskach we współczesnym świecie określających czas wolny jednostek. + - - - - - - - - - -
M_W003 Zna podstawowe pojęcia związane z socjologiczną analizą czasu i socjologią czasu wolnego. + - - - - - - - - - -
Student workload (ECTS credits balance)
Student activity form Student workload
Summary student workload 50 h
Module ECTS credits 2 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 h
Realization of independently performed tasks 15 h
Contact hours 5 h
Module content
Lectures (30h):
  1. Podstawowe pojęcia socjologii czasu wolnego. Czas społeczny. Czas święty i czas świecki.

    Czas fizyczny a wielość czasów społecznych: czas cykliczny, czas kalendarzowy, czas momentalny, czas glacjalny. Czas w społecznościach tradycyjnych: święty i świecki.

  2. Przejście od społeczności tradycyjnej do nowoczesnej – wyłanianie się czasu wolnego.

    Czas święty a czas wolny – przemiany społecznej koncepcji czasu w procesach rozwoju kapitalizmu. Znaczenie czasu pracy dla rozumienia czasu wolnego (M. Weber).

  3. Funkcje, formy i treści czasu wolnego.

    Zasadnicze funkcje czasu wolnego i rodzaje czynności z nimi związanych. Kulturowe uwarunkowania form czasu wolnego.

  4. Styl życia i jego związek z czasem wolnym

    Socjologiczne koncepcje stylu życia. Zróżnicowanie stylów życia wewnątrzkulturowe i międzykulturowe.

  5. Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania stylów życia.

    Główne tendencje organizacji czasu wolnego w kontekście społeczno-ekonomicznych uwarunkowań stylu życia.

  6. Czas wolny według struktury zawodowej, wiekowej i płci.

    Przedstawienie badań na temat zróżnicowania organizacji czasu wolnego w społeczeństwie polskim.

  7. Sposoby badania czasu wolnego w socjologii. Budżet czasu

    Charakterystyka metod wykorzystywanych w badaniu czasu wolnego.

  8. Twórczość i autoekspresja a czas wolny

    Samorealizacja w czasie wolnym: formy partycypacji w kulturze i jej tworzenia; fotografia; sporty ekstremalne.

  9. Czas wolny w konteście estetyzacji życia.

    Praktyki przestrzenne; popularyzacja praktyk twórczych; estetyzacja przestrzeni czasu wolnego.

  10. Zachowania prozdrowotne a czas wolny

    Sport amatorski, praktyki prozdrowotne i relaksacyjne formy pracy w czasie wolnym.

  11. Mobilność w kontekście czasu wolnego

    Turyzm i jego społeczne konsekwencje.

  12. Zachowania konsumpcyjne a czas wolny

    Style konsumpcji.

  13. Kolokwium
Additional information
Teaching methods and techniques:
  • Lectures: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej w połączeniu z klasycznym wykładem tablicowym wzbogaconymi o pokazy odnoszące się do prezentowanych zagadnień.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

I termin: Kolokwium – ocena pozytywna za min. 50% wynik z kolokwium. W ocenie końcowej uwzględniam także aktywność na zajęciach.
Opcjonalnie (dla chętnych) – przygotowanie prezentacji na temat wybranej funkcji lub formy czasu wolnego.
II termin: zaliczenie ustne. Ocena dostateczna za dostateczną odpowiedź na 2 z 3 pytań. Ocena końcowa: średnia z ocen za odpowiedzi z każdego pytania.
III termin: jak termin II.

Participation rules in classes:
  • Lectures:
    – Attendance is mandatory: Yes
    – Participation rules in classes: Studenci uczestniczą w zajęciach poznając kolejne treści nauczania zgodnie z syllabusem przedmiotu. Studenci winni na bieżąco zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości. Rejestracja audiowizualna wykładu wymaga zgody prowadzącego.
Method of calculating the final grade:

Kolokwium:
50-60% – 3,0
61-70% – 3,5
71-80% – 4,0
81-90% – 4,5
91-100% – 5,0

Zaliczenie ustne: ocena końcowa to średnia z ocen za odpowiedzi z każdego pytania.

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Każda nieusprawiedliwiona obecność pow. 2 powinna być zaliczona przez przygotowanie recenzji tekstu związanego tematycznie z zagadnieniami omawianymi na zajęciach.

Prerequisites and additional requirements:

Recommended literature and teaching resources:

Eliade M. 1991. Czas – mit – historia. Warszawa, PWN
Eriksen, T. H. Tyrania chwili: szybko i wolno płynący czas w erze informacji, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2003.
Kłoskowska, A. 1980. Kultura masowa, Warszawa: PWN, .
Makowski, G. Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, Warszawa, 2003.
Macnaghten P. i John U.. 2005. Alternatywne przyrody : nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, Warszawa : “Scholar”.
Milian, L. 2010. Socjologia czasu wolnego: wiedza o czynnościach swobodnie wybieranych, Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, .
Mroczkowska D. 2011. Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, Warszawa, Difin.
Muszyński, W. (red.), 2008. „Cudne manowce?”: kultura czasu wolnego we współczesnym społeczeństwie, Toruń, Wyd. Adam Marszałek.
Sadovnicova, L. (red.), 2011. Współczesny człowiek: czas pracy, czas wolny, Opole, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej.
Sędek, G., S. Bedyńska (red.),2010. Życie na czas: perspektywy badawcze postrzegania czasu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.) 2008. Socjologia codzienności, Kraków, Znak.
Truszkowska-Wojtkowiak M. 2012. Fenomen czasu wolnego, Gdańsk, Harmonia Universalis.
Urry J. 2009. Socjologia mobilności, Warszawa, PWN.
Weber M. 1984. Szkice z socjologii religii. Warszawa, PWN

Scientific publications of module course instructors related to the topic of the module:

Wojakowski Dariusz, Święto miasta jako spektakl kulturowy, w: Drzonek M., Musiał-Karg M., Wołek A. (red.) Ćwierć wieku polityki lokalnej w Europie Środkowo-Wschodniej, Kraków 2017, WAM, s. 113-130.

Additional information:

Sylabus wersja 07.09.2018