Module also offered within study programmes:
General information:
Name:
Kultura i praktyki społeczne w perspektywie socjologii jakościowej
Course of study:
2019/2020
Code:
HSOC-2-219-II-s
Faculty of:
Humanities
Study level:
Second-cycle studies
Specialty:
Innovations and social interventions
Field of study:
Sociology
Semester:
2
Profile of education:
Academic (A)
Lecture language:
Polish
Form and type of study:
Full-time studies
Course homepage:
 
Responsible teacher:
prof. nadzw. dr hab. Grotowska Stella (stella.grotowska@gmail.com)
Module summary

W ramach zajęć studenci samodzielnie tworzą i przeprowadzają projekt badawczy, wykorzystując posiadaną znajomość teorii z zakresu nauk społecznych oraz różnorodnych metod i technik badawczych.

Description of learning outcomes for module
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Connections with FLO Method of learning outcomes verification (form of completion)
Social competence: is able to
M_K001 Samodzielnie poszukuje rozwiązań zadań teoretycznych i praktycznych, korzystając z właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych źródeł. SOC2A_K02 Activity during classes,
Examination,
Diploma thesis,
Diploma thesis preparation,
Participation in a discussion
M_K002 Wypowiada się w sposób krytyczny w dyskusji. Jest otwarty na argumenty i nnych i pod ich wpływem modyfikuje swoje stanowisko. SOC2A_K03 Activity during classes,
Participation in a discussion
Skills: he can
M_U001 Potrafi dokonać pogłębionej analizy przemian i zjawisk zachodzących we współczesnym świecie w oparciu o poznane koncepcje teoretyczne z zakresu nauk społecznych i humanistycznych. SOC2A_U06 Examination,
Diploma thesis,
Diploma thesis preparation,
Participation in a discussion
M_U002 Potrafi korzystać z różnorodnych źródeł i technik pozyskiwania danych właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych i dokonywać ich selekcji. SOC2A_U12 Examination,
Diploma thesis,
Diploma thesis preparation,
Participation in a discussion
M_U003 Potrafi skonstruować i przeprowadzić projekt badawczy i dokonać analizy zjawisk i zmian zachodzących współcześnie, w oparciu o poznane koncepcje teoretyczne i terminologię właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych. SOC2A_U03, SOC2A_U08 Diploma thesis,
Diploma thesis preparation,
Participation in a discussion
M_U004 Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk i procesów zachodzących współcześnie w oparciu o właściwe narzędzia badawcze i z użyciem odpowiedniej terminologii i przygotować samodzielna pracę lub projekt badawczy z tego zakresu. SOC2A_U08 Diploma thesis,
Diploma thesis preparation,
Participation in a discussion
Knowledge: he knows and understands
M_W001 Umie przygotować i przeprowadzić projekt badawczy z zakresu socjologii, wie jak dobrać i wykonać odpowiednie narządzia badawcze właściwe dla metod jakościowych i ilościowych. SOC2A_W09 Diploma thesis,
Diploma thesis preparation,
Scientific paper,
Participation in a discussion,
Examination
M_W002 Ma wiedzę jak w oparciu o poznane podczas zajęć koncepcje teoretyczne z zakresu nauk społecznych i humanistycznych analizować zjawiska zachodzące we współczesnym świecie w wymiarze społecznym, politycznym, kulturowym i ekonomicznym . SOC2A_W14 Activity during classes,
Examination,
Diploma thesis,
Diploma thesis preparation,
Participation in a discussion
M_W003 Zna różnorodne techniki pozyskiwania danych właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych pozwalające na analizowanie procesów i przemian zachodzących współcześnie. SOC2A_W10 Examination,
Diploma thesis,
Presentation,
Diploma thesis preparation,
Participation in a discussion
Number of hours for each form of classes:
Sum (hours)
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
15 0 0 0 0 0 15 0 0 0 0 0
FLO matrix in relation to forms of classes
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Form of classes
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Social competence
M_K001 Samodzielnie poszukuje rozwiązań zadań teoretycznych i praktycznych, korzystając z właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych źródeł. - - - - - + - - - - -
M_K002 Wypowiada się w sposób krytyczny w dyskusji. Jest otwarty na argumenty i nnych i pod ich wpływem modyfikuje swoje stanowisko. - - - - - + - - - - -
Skills
M_U001 Potrafi dokonać pogłębionej analizy przemian i zjawisk zachodzących we współczesnym świecie w oparciu o poznane koncepcje teoretyczne z zakresu nauk społecznych i humanistycznych. - - - - - - - - - - -
M_U002 Potrafi korzystać z różnorodnych źródeł i technik pozyskiwania danych właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych i dokonywać ich selekcji. - - - - - + - - - - -
M_U003 Potrafi skonstruować i przeprowadzić projekt badawczy i dokonać analizy zjawisk i zmian zachodzących współcześnie, w oparciu o poznane koncepcje teoretyczne i terminologię właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych. - - - - - + - - - - -
M_U004 Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk i procesów zachodzących współcześnie w oparciu o właściwe narzędzia badawcze i z użyciem odpowiedniej terminologii i przygotować samodzielna pracę lub projekt badawczy z tego zakresu. - - - - - + - - - - -
Knowledge
M_W001 Umie przygotować i przeprowadzić projekt badawczy z zakresu socjologii, wie jak dobrać i wykonać odpowiednie narządzia badawcze właściwe dla metod jakościowych i ilościowych. - - - - - + - - - - -
M_W002 Ma wiedzę jak w oparciu o poznane podczas zajęć koncepcje teoretyczne z zakresu nauk społecznych i humanistycznych analizować zjawiska zachodzące we współczesnym świecie w wymiarze społecznym, politycznym, kulturowym i ekonomicznym . - - - - - + - - - - -
M_W003 Zna różnorodne techniki pozyskiwania danych właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych pozwalające na analizowanie procesów i przemian zachodzących współcześnie. - - - - - + - - - - -
Student workload (ECTS credits balance)
Student activity form Student workload
Summary student workload 25 h
Module ECTS credits 1 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 15 h
Realization of independently performed tasks 5 h
Contact hours 5 h
Module content
Seminar classes (15h):

Przedmiotem badań w ramach seminarium będzie kultura rozumiana jako ekspresyjny wymiar ludzkiego życia, obejmujący działania społeczne, przedmioty i przekonania, które są znaczące (Griswold 2013: 42). W obszarze zainteresowań znajdują się analizy powyższych zjawisk, a także ich relacji z instytucjami społecznymi, sposobami życia wspólnotowego oraz wprowadzanymi do nich innowacjami oraz społeczno-kulturowymi zmianami W ramach seminarium zajmować się będziemy jakościowymi badaniami wybranych przez uczestników problemów istotnych dla kultury współczesnej.
Kilkanaście przykładowych tematów analizują autorzy prac podanych w bibliografii, nie
wyczerpują one jednak spektrum możliwych tematów. Możliwe są także badania z wykorzystaniem innych niż jakościowe metod.

Additional information
Teaching methods and techniques:
  • Seminar classes: Na zajęciach seminaryjnych podstawą jest prezentacja multimedialna oraz ustna prowadzona przez studentów. Kolejnym ważnym elementem kształcenia są odpowiedzi na powstałe pytania, a także dyskusja studentów nad prezentowanymi treściami.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Uczestnictwo w zajęciach, opracowanie wstępnej wersji projektu badawczego oraz krótkiej (15 minut) prezentacji na ten temat.

Participation rules in classes:
  • Seminar classes:
    – Attendance is mandatory: Yes
    – Participation rules in classes: Studenci prezentują na forum grupy temat wskazany przez prowadzącego oraz uczestniczą w dyskusji nad tym tematem. Ocenie podlega zarówno wartość merytoryczna prezentacji, jak i tzw. kompetencje miękkie.
Method of calculating the final grade:

Ocena końcowa:
1. warunki niezbędne – obecność na zajęciach.
2. udział w dyskusjach podczas zajęć – 50%, wstępna wersja projektu – 50%.

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Indywidualne konsultacje z prowadzącym dotyczące tematów omawianych podczas zajęć.

Prerequisites and additional requirements:

Zalecane przestrzeganie terminów harmonogramu prac.

Recommended literature and teaching resources:

Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, Warszawa 2015.
Becker H. Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009.
Bourdieu P, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.
Bourdieu P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010.
Domański H. i in., Wzory jedzenia a struktura społeczna, Warszawa 2015.
Domaradzki J., Opus Dei. Ethos pracy w doktrynie i praktyce, Kraków 2010.
Dudzińska A., System zamknięty: socjologiczna analiza procesu legislacyjnego, Warszawa 2015.
Dymnel A. i in., Kultura czytelnicza i informacyjna: teoria i praktyka, Lublin 2015.
Fundamenty dobrego społeczeństwa: wartości, red. M. Bogunia-Borowska, Kraków 2015.
Giddens A., Stanowienie społeczeństwa, Poznań 2003.
Goffman E., Zachowanie w miejscach publicznych, Warszawa 2008.
Griswold W., Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Warszawa 2013.

Scientific publications of module course instructors related to the topic of the module:

– “Czy architektura czasów PRL ma znaczenie? Analiza wydarzenia medialnego”, “Opuscula Sociologica” 2016 nr 3.
– “Sekularyzacja polityki w katolickim kraju. Religia w dyskursie medialnym prawicowych portali internetowych w kampanii prezydenckiej w Polsce w 2015 roku”, “Przegląd Religioznawczy” 2015 nr 1.
–”Turystyka religijna osób starszych w Polsce – próba analizy jakościowej", “Turystyka Kulturowa” 2017 nr 3.

Additional information:

Brak