Module also offered within study programmes:
General information:
Name:
Kultura i praktyki społeczne w perspektywie socjologii jakościowej
Course of study:
2019/2020
Code:
HSOC-2-315-II-s
Faculty of:
Humanities
Study level:
Second-cycle studies
Specialty:
Innovations and social interventions
Field of study:
Sociology
Semester:
3
Profile of education:
Academic (A)
Lecture language:
Polish
Form and type of study:
Full-time studies
Course homepage:
 
Responsible teacher:
prof. nadzw. dr hab. Grotowska Stella (stella.grotowska@gmail.com)
Module summary

W ramach zajęć studenci samodzielnie tworzą i przeprowadzają projekt badawczy, wykorzystując posiadaną znajomość teorii z zakresu nauk społecznych oraz różnorodnych metod i technik badawczych.

Description of learning outcomes for module
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Connections with FLO Method of learning outcomes verification (form of completion)
Social competence: is able to
M_K001 Samodzielnie poszukuje rozwiązań zadań teoretycznych i praktycznych, korzystając z właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych źródeł. SOC2A_K02 Participation in a discussion,
Diploma thesis preparation,
Diploma thesis,
Examination,
Activity during classes
M_K002 Wypowiada się w sposób krytyczny w dyskusji. Jest otwarty na argumenty i nnych i pod ich wpływem modyfikuje swoje stanowisko. SOC2A_K03 Participation in a discussion,
Activity during classes
M_K003 Ma potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich umiejętności z zakresu posługiwania się językiem polskim i obcym oraz terminologią z dziedziny nauk społecznych i humanistycznych. SOC2A_K01 Participation in a discussion,
Diploma thesis preparation,
Diploma thesis,
Examination,
Activity during classes
Skills: he can
M_U001 Zna różnorodne techniki pozyskiwania danych właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych pozwalające na analizowanie procesów oraz przemian zachodzących współcześnie i pisane prac z zakresu socjologii. SOC2A_U10 Diploma thesis preparation,
Diploma thesis
M_U002 Potrafi korzystać z różnorodnych źródeł i technik pozyskiwania danych właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych i dokonywać ich selekcji. SOC2A_U12 Participation in a discussion,
Diploma thesis preparation,
Diploma thesis,
Examination
M_U003 Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk i procesów zachodzących współcześnie w oparciu o właściwe narzędzia badawcze i z użyciem odpowiedniej terminologii i przygotować samodzielna pracę lub projekt badawczy z tego zakresu. SOC2A_U08 Participation in a discussion,
Diploma thesis preparation,
Diploma thesis
Knowledge: he knows and understands
M_W001 Umie przygotować i przeprowadzić projekt badawczy z zakresu socjologii, wie jak dobrać i wykonać odpowiednie narządzia badawcze właściwe dla metod jakościowych i ilościowych. SOC2A_W09 Examination,
Participation in a discussion,
Scientific paper,
Diploma thesis preparation,
Diploma thesis
M_W002 Ma wiedzę jak w oparciu o poznane podczas zajęć koncepcje teoretyczne z zakresu nauk społecznych i humanistycznych analizować zjawiska zachodzące we współczesnym świecie w wymiarze społecznym, politycznym, kulturowym i ekonomicznym . SOC2A_W14 Participation in a discussion,
Diploma thesis preparation,
Diploma thesis,
Examination,
Activity during classes
M_W003 Zna różnorodne techniki pozyskiwania danych właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych pozwalające na analizowanie procesów i przemian zachodzących współcześnie. SOC2A_W10 Participation in a discussion,
Diploma thesis preparation,
Presentation,
Diploma thesis,
Examination
Number of hours for each form of classes:
Sum (hours)
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 0 0 0 0 0 30 0 0 0 0 0
FLO matrix in relation to forms of classes
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Form of classes
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Social competence
M_K001 Samodzielnie poszukuje rozwiązań zadań teoretycznych i praktycznych, korzystając z właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych źródeł. - - - - - + - - - - -
M_K002 Wypowiada się w sposób krytyczny w dyskusji. Jest otwarty na argumenty i nnych i pod ich wpływem modyfikuje swoje stanowisko. - - - - - + - - - - -
M_K003 Ma potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich umiejętności z zakresu posługiwania się językiem polskim i obcym oraz terminologią z dziedziny nauk społecznych i humanistycznych. - - - - - + - - - - -
Skills
M_U001 Zna różnorodne techniki pozyskiwania danych właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych pozwalające na analizowanie procesów oraz przemian zachodzących współcześnie i pisane prac z zakresu socjologii. - - - - - + - - - - -
M_U002 Potrafi korzystać z różnorodnych źródeł i technik pozyskiwania danych właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych i dokonywać ich selekcji. - - - - - - - - - - -
M_U003 Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk i procesów zachodzących współcześnie w oparciu o właściwe narzędzia badawcze i z użyciem odpowiedniej terminologii i przygotować samodzielna pracę lub projekt badawczy z tego zakresu. - - - - - + - - - - -
Knowledge
M_W001 Umie przygotować i przeprowadzić projekt badawczy z zakresu socjologii, wie jak dobrać i wykonać odpowiednie narządzia badawcze właściwe dla metod jakościowych i ilościowych. - - - - - + - - - - -
M_W002 Ma wiedzę jak w oparciu o poznane podczas zajęć koncepcje teoretyczne z zakresu nauk społecznych i humanistycznych analizować zjawiska zachodzące we współczesnym świecie w wymiarze społecznym, politycznym, kulturowym i ekonomicznym . - - - - - + - - - - -
M_W003 Zna różnorodne techniki pozyskiwania danych właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych pozwalające na analizowanie procesów i przemian zachodzących współcześnie. - - - - - + - - - - -
Student workload (ECTS credits balance)
Student activity form Student workload
Summary student workload 52 h
Module ECTS credits 2 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 h
Preparation for classes 17 h
Contact hours 5 h
Module content
Seminar classes (30h):

Celem seminarium jest przygotowanie uczestników do prowadzenia samodzielnej pracy badawczej koniecznej do napisania pracy dyplomowej – trenowanie umiejętności zdobywania informacji i wyciągania wniosków, a także pisania akademickiego.

Zapraszam na seminarium studentów zainteresowanych problematyką kultury i codzienności, np. formy codziennych interakcji i ich przemiany, użytkowanie mediów (w tym piractwo), praca, zakupy, “wyższe” formy aktywności kulturalnej (muzea, galerie sztuki, koncerty, odczyty, prelekcje), czas wolny, mieszkanie i dom, ludzie i ich zwierzęta, przyjaciele i relacje towarzyskie, ciało, ubiór, sport, dieta, emocje etc.
To jedynie przykłady, możliwe są analizy innych zjawisk.

Treści programowe obejmują konstruowanie projektu badawczego – tworzenie ram pojęciowych, formułowanie pytań badawczych, narzędzia badawcze, ustalanie rodzaju i zakresu zbieranych danych; zarządzanie danymi, analiza danych, wnioskowanie i weryfikacja wniosków, ocena jakości wniosków, pisanie raportu – główny problem, odbiorcy, styl, wykorzystanie danych; kwestie etyczne związane z realizacją projektów badawczych.Przedmiotem badań w ramach seminarium będzie kultura rozumiana jako ekspresyjny wymiar ludzkiego życia, obejmujący działania społeczne, przedmioty i przekonania, które są znaczące (Griswold 2013: 42). W obszarze zainteresowań znajdują się analizy powyższych zjawisk, a także ich relacji z instytucjami społecznymi, sposobami życia wspólnotowego oraz wprowadzanymi do nich innowacjami oraz społeczno-kulturowymi zmianami W ramach seminarium zajmować się będziemy jakościowymi badaniami wybranych przez uczestników problemów istotnych dla kultury współczesnej.
Kilkanaście przykładowych tematów analizują autorzy prac podanych w bibliografii, nie
wyczerpują one jednak spektrum możliwych tematów.

Additional information
Teaching methods and techniques:
  • Seminar classes: Na zajęciach seminaryjnych podstawą jest prezentacja multimedialna oraz ustna prowadzona przez studentów. Kolejnym ważnym elementem kształcenia są odpowiedzi na powstałe pytania, a także dyskusja studentów nad prezentowanymi treściami.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

terminowe oddawania części pracy

Participation rules in classes:
  • Seminar classes:
    – Attendance is mandatory: Yes
    – Participation rules in classes: Studenci prezentują na forum grupy temat wskazany przez prowadzącego oraz uczestniczą w dyskusji nad tym tematem. Ocenie podlega zarówno wartość merytoryczna prezentacji, jak i tzw. kompetencje miękkie.
Method of calculating the final grade:

- uczestnictwo w zajęciach
- przedstawienie konspektu pracy oraz dowolnego krótkiego (ok. 5-10 stron fragmentu) teoretycznego lub metodologicznego pracy,
- przedstawienie fragmentu wybranego tekstu socjologicznego z obszaru własnych badań,
- prezentowanie fragmentów własnej pracy i ich dyskusja podczas zajęć.

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

indywidualne konsultacje z prowadzącym

Prerequisites and additional requirements:

Nie podano

Recommended literature and teaching resources:

Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, Warszawa 2015.
Becker H. Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009.
Bourdieu P, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.
Bourdieu P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010.
Domański H. i in., Wzory jedzenia a struktura społeczna, Warszawa 2015.
Domaradzki J., Opus Dei. Ethos pracy w doktrynie i praktyce, Kraków 2010.
Dudzińska A., System zamknięty: socjologiczna analiza procesu legislacyjnego, Warszawa 2015.
Dymnel A. i in., Kultura czytelnicza i informacyjna: teoria i praktyka, Lublin 2015.
Fundamenty dobrego społeczeństwa: wartości, red. M. Bogunia-Borowska, Kraków 2015.
Giddens A., Stanowienie społeczeństwa, Poznań 2003.
Goffman E., Zachowanie w miejscach publicznych, Warszawa 2008.
Griswold W., Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Warszawa 2013.

Scientific publications of module course instructors related to the topic of the module:

– “Czy architektura czasów PRL ma znaczenie? Analiza wydarzenia medialnego”, “Opuscula Sociologica” 2016 nr 3.
– “Sekularyzacja polityki w katolickim kraju. Religia w dyskursie medialnym prawicowych portali internetowych w kampanii prezydenckiej w Polsce w 2015 roku”, “Przegląd Religioznawczy” 2015 nr 1.
–”Turystyka religijna osób starszych w Polsce – próba analizy jakościowej", “Turystyka Kulturowa” 2017 nr 3.

Additional information:

Przedmiot należy do grupy modułów angażujących studentów do udziału w działalności naukowej.