Module also offered within study programmes:
General information:
Name:
Current biology
Course of study:
2019/2020
Code:
ZSDA-3-0074-s
Faculty of:
Szkoła Doktorska AGH
Study level:
Third-cycle studies
Specialty:
-
Field of study:
Szkoła Doktorska AGH
Semester:
0
Profile of education:
Academic (A)
Lecture language:
Polish
Form and type of study:
Full-time studies
Course homepage:
 
Responsible teacher:
dr Bodzoń-Kułakowska Anna (abk@agh.edu.pl)
Dyscypliny:
Moduł multidyscyplinarny
Module summary

Student zyskuje wiedzę o nowoczesnych technikach stosowanych we współczesnej biologii.
Zna pojęcia i definicje związane ze współczesną metodyką badań, takie jak między innymi aptamery, organoidy, nowoczesne techniki in vitro. Student zyskuje wiedzę o mechanizmach związanych ze stresem. Zyskuje również wiedzę na temat podstawowych zagadnień neurobiologicznych i oddziaływań organizmu ludzkiego z bakteriami. Pozna również niebezpieczeństwa związane z przebywaniem ludzi w przestrzeni kosmicznej.

Description of learning outcomes for module
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Connections with FLO Method of learning outcomes verification (form of completion)
Social competence: is able to
M_K001 Student zyskuje umiejętność krytycznego spojrzenia na tematy naukowe SDA3A_K01 Activity during classes
Skills: he can
M_U001 Umiejętność przedstawiania swojej wiedzy w sposób zrozumiały dla osób niezwiązanych z tematem SDA3A_U03, SDA3A_U01 Essay
M_U002 Student umie upowszechniać wyniki swojej pracy w formie popularnonaukowej SDA3A_U03, SDA3A_U02
Knowledge: he knows and understands
M_W001 Student zyskuje wiedzę o nowoczesnych technikach stosowanych we współczesnej biologii. SDA3A_W02, SDA3A_W05 Essay
Number of hours for each form of classes:
Sum (hours)
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
15 15 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
FLO matrix in relation to forms of classes
MLO code Student after module completion has the knowledge/ knows how to/is able to Form of classes
Lecture
Audit. classes
Lab. classes
Project classes
Conv. seminar
Seminar classes
Pract. classes
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Social competence
M_K001 Student zyskuje umiejętność krytycznego spojrzenia na tematy naukowe - - - - - - - - - - -
Skills
M_U001 Umiejętność przedstawiania swojej wiedzy w sposób zrozumiały dla osób niezwiązanych z tematem - - - - - - - - - - -
M_U002 Student umie upowszechniać wyniki swojej pracy w formie popularnonaukowej - - - - - - - - - - -
Knowledge
M_W001 Student zyskuje wiedzę o nowoczesnych technikach stosowanych we współczesnej biologii. + - - - - - - - - - -
Student workload (ECTS credits balance)
Student activity form Student workload
Summary student workload 33 h
Module ECTS credits 1 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 15 h
przygotowanie projektu, prezentacji, pracy pisemnej, sprawozdania 6 h
Realization of independently performed tasks 12 h
Module content
Lectures (15h):
  1. Zacznijmy od początku: komórki macierzyste – nadzieja czy złudzenie?

    Komórki macierzyste, skąd się biorą, jaka jest ich rola i właściwości. Czy potrafimy je sami stworzyć – czyli jak polityka wpływa na naukę (Indukowane komórki macierzyste). Gdzie w naszych tkankach znajdują się komórki macierzyste? Czy neuron może umrzeć z nudów? Eksperymentalne terapie z wykorzystaniem komórek macierzystych – medycyna przyszłości

  2. Dziwne przypadki ludzkiego mózgu – parę słów o neurobiologii.

    Jak mózg odmierza czas. Cud niepamięci. Czy można lepiej pamiętać psa niż jego właściciela? Czy niewidomy może poruszać się lepiej w przestrzeni niż widzący? Dlaczego niektórym wydaje się, ze ich bliscy to sobowtóry? Jakie problemy sprawia ręka, której nie ma i inne niesamowite rzeczy które istnieją tylko w naszej głowie.

  3. Co nami rządzi? Mózg, jelita, a może jedno i drugie?

    Czy neurony to istotnie najważniejsze komórki w naszym mózgu? A może komórki glejowe też mają coś do powiedzenia? Co robi w naszych jelitach układ nerwowy o mocy obliczeniowej zbliżonej do mózgu kota? Jaka jest jego rola i jaki ma na nas wpływ?

  4. Organy z szalki, a może … hamburger? – nowoczesne metody badań in vitro

    Jak testować leki poza organizmem zwierzęcym? Organy na szalce. Czy możemy wyhodować sobie model dla własnej choroby? Czy hamburgera, albo skórzaną torebkę wyprodukujemy kiedyś na szalce? Czy znajdziemy zamienniki dla naszych zużytych organów? Jak zobaczyć co dzieje się z lekiem w organizmie zwierzęcia? Elektrochemia zamiast wątroby – nowoczesne techniki analizy metabolizmu leków.

  5. Nasz fantastyczny układ odpornościowy! Jak nas broni i jak możemy mu pomóc?

    Nasz system odpornościowy: szeregowcy, dowódcy i agenci z licencją na zabijanie. Proces zapalny – wróg, czy sprzymierzeniec? Szczepionka na raka, przeciw nikotynie i nie tylko …. DNA alternatywą dla przeciwciał – nowoczesne terapie i sposoby identyfikacji białek oparte o aptamery.

  6. Człowiek i bakterie – skomplikowane relacje.

    Nasz bakteryjny mikrokosmos. Czy bakterie z naszego jelita mogą zwalczać trapiące nas choroby i wpływać na nasze zachowanie? Jak matka chroni swoje dziecko… bakteriami. Wirusem w bakterię – nowe terapie oparte o … bakterie. Skąd się biorą bakterie odporne na wszystko i jak sobie z nimi radzić? Czy bakterie mogą się ze sobą porozumiewać i co z tego dla nas wynika?

  7. Wszechobecny STRES!!!

    Mechanizmy związane ze stresem. Stres i ból, pamięć, depresja i dobry sen (a raczej jego brak). Konsekwencje stresu i jak sobie z nim radzić.

  8. 8. Czy znajdziemy nowy dom w kosmosie?

    Co się z organizmem dzieje w kosmosie? Życie na Marsie. Problem promieniowania kosmicznego. Gdzie korzeń, a gdzie liść? – jak rośliny radzą sobie bez grawitacji? Kosmiczna nieistotność – nasze miejsce w kosmosie.

Additional information
Teaching methods and techniques:
  • Lectures: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Kurs zostanie zaliczony na podstawie eseju na temat związany z zagadnieniami współczesnej biologii.

Participation rules in classes:
  • Lectures:
    – Attendance is mandatory: No
    – Participation rules in classes: Studenci uczestniczą w zajęciach poznając kolejne treści nauczania zgodnie z syllabusem przedmiotu. Studenci winni na bieżąco zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości. Rejestracja audiowizualna wykładu wymaga zgody prowadzącego.
Method of calculating the final grade:

Ocena końcowa będzie oceną napisanego eseju.
Za obecność na wykładzie student zyskuje możliwość otrzymania dodatkowych punktów

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Odrabianie zaległości ustalane w sposób indywidualny w zależności od skali nieobecności.

Prerequisites and additional requirements:

Brak

Recommended literature and teaching resources:

Robert M. Sapolsky: “Dlaczego zebry nie mają wrzodów”
Emeran Mayer “Twój drugi mózg”
Sam Kean “Dziwne przypadki ludzkiego mózgu”

Scientific publications of module course instructors related to the topic of the module:

Additional scientific publications not specified

Additional information:

Kurs ruszy najwcześniej w roku akademickim 2020/2021