Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Kod Program studiów
EAiR-2-201-IO-s Automatyka i Robotyka (Inteligentne systemy sterowania) - stacjonarne studia II stopnia
EAiR-1-703-s Automatyka i Robotyka - stacjonarne studia I stopnia
EAiR-2-112-KS-s Automatyka i Robotyka (Komputerowe systemy sterowania) - stacjonarne studia II stopnia
EAiR-2-218-KS-s Automatyka i Robotyka (Komputerowe systemy sterowania) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-1-102-s Elektrotechnika - stacjonarne studia I stopnia
EELT-1-208-n Elektrotechnika - niestacjonarne studia I stopnia
EELT-2-210-SG-s Elektrotechnika (Smart Grids Technology Platform) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-111-PT-s Elektrotechnika (Pomiary technologiczne i biomedyczne) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-111-AP-s Elektrotechnika (Automatyka przemysłowa i automatyka budynków) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-111-EE-s Elektrotechnika (Elektroenergetyka) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-111-EN-s Elektrotechnika (Energoelektronika i napęd elektryczny) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-1-211-s Elektrotechnika - stacjonarne studia I stopnia
EELT-1-614-n Elektrotechnika - niestacjonarne studia I stopnia
EELT-2-214-EN-s Elektrotechnika (Energoelektronika i napęd elektryczny) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-1-818-n Elektrotechnika - niestacjonarne studia I stopnia
EELT-2-220-PT-s Elektrotechnika (Pomiary technologiczne i biomedyczne) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-221-AP-s Elektrotechnika (Automatyka przemysłowa i automatyka budynków) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-221-EE-s Elektrotechnika (Elektroenergetyka) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-222-SG-s Elektrotechnika (Smart Grids Technology Platform) - stacjonarne studia II stopnia
EINF-2-110-IM-s Informatyka (Informatyka w medycynie i systemach multimedialnych) - stacjonarne studia II stopnia
EINF-2-112-SI-s Informatyka (Systemy informatyczne w produkcji i administracji) - stacjonarne studia II stopnia
EINF-2-112-SY-s Informatyka (Systemy inteligentne) - stacjonarne studia II stopnia
EINF-2-113-IO-s Informatyka (Inżynieria oprogramowania i systemów) - stacjonarne studia II stopnia
EINF-2-114-GK-s Informatyka (Grafika komputerowa) - stacjonarne studia II stopnia
EINF-1-415-s Informatyka - stacjonarne studia I stopnia
EMWT-2-310-s Mikroelektronika w technice i medycynie - stacjonarne studia II stopnia
EMWT-1-111-s Mikroelektronika w technice i medycynie - stacjonarne studia I stopnia
EMWT-1-612-s Mikroelektronika w technice i medycynie - stacjonarne studia I stopnia
EMWT-2-115-s Mikroelektronika w technice i medycynie - stacjonarne studia II stopnia
Informacje ogólne:
Nazwa:
Religie świata: człowiek a sacrum
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
EELT-2-221-AP-s
Wydział:
Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej
Poziom studiów:
Studia II stopnia
Poziom studiów:
Studia I stopnia
Semestr:
letni, zimowy
Specjalność:
Automatyka przemysłowa i automatyka budynków
Kierunek:
Elektrotechnika
Semestr:
2
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Polski
Forma studiów:
Stacjonarne
Strona www:
 
Prowadzący moduł:
dr Stark Katarzyna (stark@agh.edu.pl)
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

Student ma wiedzę z zakresu religii świata oraz umiejętności i kompetencje pozwalające mu zrozumieć oraz doceniać zróżnicowanie religijne świata.

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 Student posiada ogólną wiedzę o pochodzeniu, historii i strukturze wewnętrznej głównych religii świata. Kolokwium,
Aktywność na zajęciach
M_W002 Student posiada bardziej szczegółową wiedzę o historii i cechach charakterystycznych różnych odłamów chrześcijaństwa. Kolokwium,
Aktywność na zajęciach
Umiejętności: potrafi
M_U001 Student potrafi rozróżniać i analizować cechy charakterystyczne wielkich tradycji religijnych i duchowych świata. Kolokwium,
Aktywność na zajęciach
M_U002 Student potrafi samodzielnie podejmować i rozwiązywać teoretyczne i praktyczne problemy duchowości, kultury religijnej oraz pogranicza religii i nauki. Kolokwium
M_U003 Student umie różnicować tradycje religijne, kulturowe i duchowe właściwe głównym odłamom chrześcijaństwa Kolokwium,
Aktywność na zajęciach
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 Student rozumie istotę praw człowieka i przyjmuje postawę, która jest zgodna z ich ideą w odniesieniu do kwestii obecności religii w społeczeństwie i kulturze. Aktywność na zajęciach
M_K002 Student potrafi wypracowywać własny, otwarty i krytyczny stosunek do różnych tradycji religijnych i duchowych ukształtowanych w ramach wielkich religii świata, jak tez poza nimi Kolokwium,
Aktywność na zajęciach
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 30 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 Student posiada ogólną wiedzę o pochodzeniu, historii i strukturze wewnętrznej głównych religii świata. + - - - - - - - - - -
M_W002 Student posiada bardziej szczegółową wiedzę o historii i cechach charakterystycznych różnych odłamów chrześcijaństwa. + - - - - - - - - - -
Umiejętności
M_U001 Student potrafi rozróżniać i analizować cechy charakterystyczne wielkich tradycji religijnych i duchowych świata. + - - - - - - - - - -
M_U002 Student potrafi samodzielnie podejmować i rozwiązywać teoretyczne i praktyczne problemy duchowości, kultury religijnej oraz pogranicza religii i nauki. + - - - - - - - - - -
M_U003 Student umie różnicować tradycje religijne, kulturowe i duchowe właściwe głównym odłamom chrześcijaństwa + - - - - - - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 Student rozumie istotę praw człowieka i przyjmuje postawę, która jest zgodna z ich ideą w odniesieniu do kwestii obecności religii w społeczeństwie i kulturze. + - - - - - - - - - -
M_K002 Student potrafi wypracowywać własny, otwarty i krytyczny stosunek do różnych tradycji religijnych i duchowych ukształtowanych w ramach wielkich religii świata, jak tez poza nimi + - - - - - - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50 godz
Punkty ECTS za moduł 2 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 16 godz
Dodatkowe godziny kontaktowe 4 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład (30h):

1. Wstęp. Wprowadzenie podstawowych pojęć i problematyki
Pojęcie religii, sacrum i duchowości oraz ich wzajemne relacje. Potoczne i naukowe typologie religii. Religie a religioznawstwo i filozofia religii. Zarys historii i geografii wielkich religii świata.
2. Religie Zachodu, ich wzajemne związki i ewolucja
Pochodzenie monoteizmu judaistycznego. Judaizm starożytny i współczesny – religia Przymierza i Prawa. Judaistyczne korzenie chrześcijaństwa a współczesne relacje między tymi religiami. Pochodzenie i specyfika monoteizmu muzułmańskiego a jego związki z monoteizmem judaistycznym i chrześcijańskim. Zarys historii islamu, islam współczesny.
3. Pochodzenie, rozwój i współczesność chrześcijaństwa
Wczesne chrześcijaństwo pomiędzy światem żydowskim a greckim. Ukształtowanie się podstaw doktrynalnych chrześcijaństwa. Prawosławna tradycja monastyczno-mistyczna; ikona – okno do nieba – soczewka religijności prawosławnej. Prymat Piotrowy jako podstawa katolickiej tożsamości religijnej. Reformacja, sola fide i sola scriptura, znaczenie społeczno-gospodarcze etyki protestanckiej.
4. Religie Środkowego Wschodu
Najstarsze korzenie religii Indii. Podstawowe pojęcia hinduizmu, religijność braministyczna. Rozwój hinduizmu – okres medytacji, dżinnizm, źródła buddyzmu. Misja Gauthamy Siakjamuniego – Buddy. Podstawowe pojęcia i zasady buddyzmu. Buddyzm Małego, Wielkiego i Diamentowego Wozu. Wzorzec etyczno-duchowy arhata i bodhisattwy. Współczesny buddyzm w świecie zachodnim i w Polsce.
5. Religie Dalekiego Wschodu
Taoizm i konfucjanizm. Tradycyjna tożsamość chińska – synteza taoizmu, konfucjanizmu i buddyzmu. Podstawy etyki konfucjańskiej, jej znaczenie gospodarcze i społeczne. Konfucjanizm a współczesny Daleki Wschód.
Szintoizm – tradycyjna narodowa i państwowa religia Japończyków. Geneza szintoizmu, jego miejsce w krajobrazie kulturowym i duchowym Dalekiego Wschodu.

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Wykład: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej w połączeniu z klasycznym wykładem tablicowym wzbogaconymi o pokazy odnoszące się do prezentowanych zagadnień.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie pisemnego testu końcowego80%, a także aktywny udział w wykładach 20%.

Zasady udziału w zajęciach:
  • Wykład:
    – Obecność obowiązkowa: Nie
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci uczestniczą w zajęciach poznając kolejne treści nauczania zgodnie z syllabusem przedmiotu. Studenci winni na bieżąco zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości. Rejestracja audiowizualna wykładu wymaga zgody prowadzącego.
Sposób obliczania oceny końcowej:

1.Zaliczenie pisemnego testu końcowego 80%
2.Aktywny udział w wykładach 20%
100% obecności wpływa wpływa na ocenę końcową. Dopuszcza się jedną nieobecność na zajęciach z
powodów losowych. Inne nieobecności wymagają usprawiedliwienia i mogą być zaliczone na podstawie
rozmowy z prowadzącym z zakresu wiedzy prezentowanej na opuszczonych wykładach.
II i III termin zaliczenia jest dokładnie taki sam.

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Dopuszcza się jedną nieobecność na zajęciach z powodów losowych. Inne nieobecności wymagają usprawiedliwienia i mogą być zaliczone na podstawie rozmowy z prowadzącym z zakresu wiedzy prezentowanej na opuszczonych wykładach.

Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

Ogólna wiedza historyczna i humanistyczna oczekiwana od maturzysty, obejmująca podstawowe wiadomości na temat głównych religii świata (w szczególności chrześcijaństwa i judaizmu)

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

1. M.Eliade, Historia wierzeń i doktryn religijnych, t.1-4, W-wa, 1988 i n. (fragmenty)
2. Leksykon Religii Świata, Warszawa (fragmenty)
3. Biblia, Koran, Bhagavadghita, Tao-te-king i in. (fragmenty)

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

Katarzyna Stark
Adam Zamojski : New Age: Philosophy, Religion and Parascience — New Age: Filozofia, religia i paranauka : Kraków : Nomos, 2002 / Katarzyna STARK // Journal of Alternative Spiritualities and New Age Studies (JASANAS) ; ISSN 1750-3191. — 2008 vol. 4, s. 102–106. — Bibliogr. s. 106
Dialog międzyreligijny — [Interreligion dialogue] / Katarzyna STARK // W: Humanistyka wobec wyzwań wielokulturowości i cywilizacji ryzyka / red. nauk. Miła Kwapiszewska-Antas. — Słupsk : Katedra Filozofii Akademii Pomorskiej, 2010. — ISBN: 978-83-928938-0-6. — S. 218–230. — Bibliogr. s. 229–230
Prawda w dialogu międzyreligijnym — The truth in inter-religion dialogue / Katarzyna STARK // W: Filozoficzne i kulturoznawcze rozważania o duchowości i komunikowaniu = Philosophical and cultural studies in spirituality and communication / pod red. Ignacego Stanisława Fiuta. — Kraków : AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, 2008. — (Prace Katedry Kulturoznawstwa i Filozofii Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej ; t. 10) ; (Idee i Myśliciele = Ideas and Thinkers). — ISBN: 978-83-7464-210-1. — S. 47–59
Prawosławie w ujęciu Jerzego Nowosielskiego — Jerzy Nowosielski’s interpretation of the orthodox thought / Katarzyna STARK // W: Duchowość: człowiek i wartości = Spirituality: the man and the values / pod red. Ignacego Stanisława Fiuta. — Kraków : [s. n.], 2012. — (Prace Katedry Kulturoznawstwa i Filozofii Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej ; t. 14) ; (Idee i Myśliciele = Ideas and Thinkers). — ISBN: 978-83-60741-45-0. — S. 13–32
Theosis and life in Nicolai Berdyaev’s philosophy / Katarzyna STARK // W: Phenomenology/ontopoiesis retrieving geo-cosmic horizons of antiquity. Pt. 2, Logos and life / ed. Anna-Teresa Tymieniecka. — Dordrecht [etc.] : Springer, cop. 2011. — (Analecta Husserliana : the yearbook of phenomenological research ; ISSN 0167-7276 ; vol. 110). — Publikacja zawiera materiały z: 60th International Congress at the University of Bergen : logos and life : phenomenology/ontopoiesis retrieving geo-cosmic horizons of antiquity. — ISBN: 978-94-007-1690-2. — S. 631–644. — Bibliogr. s. 643–644, Abstr.

Informacje dodatkowe:

brak