Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Kod Program studiów
EAiR-1-705-s Automatyka i Robotyka - stacjonarne studia I stopnia
EAiR-2-214-KS-s Automatyka i Robotyka (Komputerowe systemy sterowania) - stacjonarne studia II stopnia
EAiR-2-218-IO-s Automatyka i Robotyka (Inteligentne systemy sterowania) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-107-AP-s Elektrotechnika (Automatyka przemysłowa i automatyka budynków) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-107-PT-s Elektrotechnika (Pomiary technologiczne i biomedyczne) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-107-EE-s Elektrotechnika (Elektroenergetyka) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-108-EN-s Elektrotechnika (Energoelektronika i napęd elektryczny) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-1-212-s Elektrotechnika - stacjonarne studia I stopnia
EELT-2-212-SG-s Elektrotechnika (Smart Grids Technology Platform) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-1-113-s Elektrotechnika - stacjonarne studia I stopnia
EELT-2-213-PT-s Elektrotechnika (Pomiary technologiczne i biomedyczne) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-217-AP-s Elektrotechnika (Automatyka przemysłowa i automatyka budynków) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-218-EE-s Elektrotechnika (Elektroenergetyka) - stacjonarne studia II stopnia
EELT-2-219-EN-s Elektrotechnika (Energoelektronika i napęd elektryczny) - stacjonarne studia II stopnia
EINF-2-101-SI-s Informatyka (Systemy informatyczne w produkcji i administracji) - stacjonarne studia II stopnia
EINF-2-106-GK-s Informatyka (Grafika komputerowa) - stacjonarne studia II stopnia
EINF-2-114-SY-s Informatyka (Systemy inteligentne) - stacjonarne studia II stopnia
EMWT-2-106-s Mikroelektronika w technice i medycynie - stacjonarne studia II stopnia
EMWT-1-114-s Mikroelektronika w technice i medycynie - stacjonarne studia I stopnia
Informacje ogólne:
Nazwa:
Główne zagadnienia i kierunki filozofii
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
EAiR-1-705-s
Wydział:
Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej
Poziom studiów:
Studia I stopnia
Poziom studiów:
Studia I stopnia
Semestr:
letni, zimowy
Specjalność:
-
Kierunek:
Automatyka i Robotyka
Semestr:
7
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Polski
Forma studiów:
Stacjonarne
Strona www:
 
Prowadzący moduł:
dr Stark Katarzyna (stark@agh.edu.pl)
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

Wykłady obejmują podstawowe zagadnienia filozofii nurtujące człowieka, istniejące w obrębie historii filozofii ich rozwiązania, przy zwróceniu uwagi na współczesne nurty myślenia filozoficznego.

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 Student posiada ogólną wiedzę na temat podstawowej problematyki filozoficznej Wynik testu zaliczeniowego
M_W002 Student posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat wybranych ważnych kierunków i szkół filozoficznych Wynik testu zaliczeniowego
Umiejętności: potrafi
M_U001 Student rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne i potrafi ze zrozumieniem czytać niezbyt trudne teksty filozoficzne oraz brać udział w dyskusjach Wynik testu zaliczeniowego
M_U002 Student potrafi dostrzegać problemy filozoficzne pojawiające się w nauce, kulturze oraz życiu społecznym i osobistym Wynik testu zaliczeniowego
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 Student jest świadomy poznawczego i kulturowego znaczenia filozofii pojętej jako sfera podstawowych wartości i wyborów etycznych Wynik testu zaliczeniowego
M_K002 Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie filozoficznych metod dyskursu i rozwiązywania zagadnień Wynik testu zaliczeniowego
M_K003 Student rozumie istotę praw człowieka i przyjmuje postawę, która jest zgodna z ich ideą. Aktywność na zajęciach
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 30 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 Student posiada ogólną wiedzę na temat podstawowej problematyki filozoficznej + - - - - - - - - - -
M_W002 Student posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat wybranych ważnych kierunków i szkół filozoficznych + - - - - - - - - - -
Umiejętności
M_U001 Student rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne i potrafi ze zrozumieniem czytać niezbyt trudne teksty filozoficzne oraz brać udział w dyskusjach + - - - - - - - - - -
M_U002 Student potrafi dostrzegać problemy filozoficzne pojawiające się w nauce, kulturze oraz życiu społecznym i osobistym + - - - - - - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 Student jest świadomy poznawczego i kulturowego znaczenia filozofii pojętej jako sfera podstawowych wartości i wyborów etycznych + - - - - - - - - - -
M_K002 Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie filozoficznych metod dyskursu i rozwiązywania zagadnień + - - - - - - - - - -
M_K003 Student rozumie istotę praw człowieka i przyjmuje postawę, która jest zgodna z ich ideą. + - - - - - - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50 godz
Punkty ECTS za moduł 2 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 16 godz
Dodatkowe godziny kontaktowe 4 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład (30h):

1. Wstęp: pochodzenie i specyfika filozofii, związki filozofii z innymi formami myślenia i kultury
Różne znaczenia słowa „filozofia”. Początki filozofii, dziedziny badań filozoficznych, typowa struktura systemów filozoficznych. Filozofia a myślenie potoczne, filozofia a życie codzienne, filozofia a religie, filozofia a nauka. O pożytkach z filozofii.
2. Filozofia starożytna
Filozofia przedsokratejska: szkoła jońska, pitagorejczycy, Heraklit, Demokryt. Przesłanie etyczne Sokratesa. Idealizm Platona, jego obecność w kulturze europejskiej i znaczenie dla nowożytnej metody naukowej. Dualizm Arystotelesa a początki nauk empirycznych. Starożytna myśl etyczna: stoicyzm, epikureizm.
3. Filozofia łacińskiego średniowiecza
Chrześcijaństwo a filozofia grecko-rzymska. Tertulian: wiara ponad rozumem. Aureliusz Augustyn: platonizm schrystianizowany. Tomasz z Akwinu i scholastyka, pięć dróg do Boga. Dziedzictwo Tomasza z Akwinu: apologetyka chrześcijańska w nowożytnej i współczesna myśl filozoficzna.
4. Filozofia nowożytna
Początki nowożytności: Odrodzenie, zmierzch scholastyki, F. Bacon, Kartezjusz. Nowożytny empiryzm i racjonalizm w sporze o źródła poznania: Hobbes, Locke, Leibniz, Kant. Empiryzm a subiektywny idealizm Berkeley’a i Hume’a. Materializm Oświecenia francuskiego. Filozofia dziejów Hegla i jej przyszłe konsekwencje.
5. Filozofia współczesna I
Od Hegla do Marksa: marksowski materializm historyczny i jego polityczne aplikacje. Marksizm a nauki społeczne, marksizm współczesny. Pozytywizm Comte’a i pozytywistyczny nurt w filozofii a nauki przyrodnicze i scjentyzm. Irracjonalizm niemiecki: Schopenhauer, Nietzsche. Polski wkład w filozofię współczesną: szkoła lwowsko-warszawska i jej zdobycze w dziedzinie logiki.
6. Filozofia współczesna II
Filozoficzne „mody” XX w.: neopozytywizm, psychoanaliza, egzystencjalizm, strukturalizm. Nurt anglosaski: pragmatyzm, filozofia analityczna. Postmodernizm: schyłek „wielkich narracji”, schyłek filozofii czy tylko schyłek tysiąclecia?
7. Podsumowanie
Filozofia wobec wyzwań współczesnej techniki i zglobalizowanego świata. Czy w XXI w. jest jeszcze miejsce dla filozofii?

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Wykład: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej w połączeniu z klasycznym wykładem tablicowym wzbogaconymi o pokazy odnoszące się do prezentowanych zagadnień.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Zaliczenie pisemnego testu końcowego

Zasady udziału w zajęciach:
  • Wykład:
    – Obecność obowiązkowa: Nie
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci uczestniczą w zajęciach poznając kolejne treści nauczania zgodnie z syllabusem przedmiotu. Studenci winni na bieżąco zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości. Rejestracja audiowizualna wykładu wymaga zgody prowadzącego.
Sposób obliczania oceny końcowej:

1. Zaliczenie pisemnego testu końcowego 80%
2. Aktywny udział w wykładach 20%
100% obecności wpływa wpływa na ocenę końcową. Dopuszcza się jedną nieobecność na zajęciach z powodów losowych. Inne nieobecności wymagają usprawiedliwienia i mogą być zaliczone na podstawie rozmowy z prowadzącym z zakresu wiedzy prezentowanej na opuszczonych wykładach.

II i III termin zaliczenia jest dokładnie taki sam.

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:
100% obecności wpływa wpływa na ocenę końcową. Dopuszcza się jedną nieobecność na zajęciach z powodów losowych. Inne nieobecności wymagają usprawiedliwienia i mogą być zaliczone na podstawie rozmowy z prowadzącym z zakresu wiedzy prezentowanej na opuszczonych wykładach.
Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

Ogólna wiedza historyczna i humanistyczna oczekiwana od maturzysty, włącznie z licealnym programem propedeutyki filozofii lub „ścieżki filozoficznej”.

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

1. Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3, WN PWN W-wa 2011 (lub inne wydanie), fragmenty
2. O. Hoeffe, Mała historia filozofii, WN PWN W-wa 2011, fragmenty
3. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Wyd. Aletheia 2003 (lub inne wydanie)
4. J. I. M. Bocheński, Zarys historii filozofiii, Wyd. Antyk, 2000
Fragmenty tekstów źródłowych wskazywane przez prowadzącego.

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

Katarzyna Stark

Bogoczłowiecza antropologia Mikołaja Bierdiajewa wobec Nietzscheańskiego ateizmu — [Nikolai Berdyaev’s anthropology of Godmanhood facing Nietzschean atheism] / Katarzyna STARK // W: Ateizm w kulturze Zachodu i Wschodu / pod red. Jowity Guji. — Kraków : Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, cop. 2012. — ISBN: 978-83-62196-60-9. — S. 137–154. — Bibliogr. s. 153–154

Duchowość w ujęciu Henryka Skolimowskiego — Henryk Skolimowski’s concept of spirituality / Katarzyna STARK // W: Człowiek w przestrzeniach komunikacyjnych = Man in communications spaces / pod red. Ignacego Stanisława Fiuta. — Kraków : Wydawnictwa AGH, 2010. — (Prace Katedry Kulturoznawstwa i Filozofii Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej ; t. 12) ; (Idee i Myśliciele = Ideas and Thinkers). — ISBN: 978-83-7464-365-8. — S. 103–124

New Age – religia czy filozofia? — [New Age – religion or philosophy?] / Katarzyna STARK // W: Filozofia wobec problemów globalizacji / red. Bogna Choińska, Stefan Konstańczak, Małgorzata Olech ; Akademia Pomorska w Słupsku. — Słupsk : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej, 2008. — Na s. red. podano nr 615. — ISBN: 978-83-7467-093-7. — S. 43-58

The idea of God-Man in Nicolas Berdyaev’s existentialism / Katarzyna STARK // W: Phenomenology and existentialism in the twentieth century. Book 1, New waves of philosophical inspirations / ed. Anna-Teresa Tymieniecka. — Dordrecht ; Heidelberg ; [et al.] : Springer, cop. 2009. — (Analecta Husserliana : the yearbook of phenomenological research ; ISSN 0167-7276 ; vol. 103). — ISBN: 978-90-481-2724-5. — S. 217–229. — Abstr.

Informacje dodatkowe: