Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Nazwa:
Kim jest człowiek? Kontrowersje współczesne
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
EINF-2-118-GK-s
Wydział:
Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej
Poziom studiów:
Studia II stopnia
Poziom studiów:
Studia II stopnia
Semestr:
letni
Specjalność:
Grafika komputerowa
Kierunek:
Informatyka
Semestr:
1
Profil:
translation missing: pl.label_profile_
Język wykładowy:
Polski
Forma studiów:
Stacjonarne
Strona www:
 
Prowadzący moduł:
prof. dr hab. Gadacz Tadeusz (tgadacz@ifispan.waw.pl)
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi kategoriami rozumienia człowieka we współczesnej kulturze, nauka krytycznego myślenia i samodzielnej interpretacji tekstów źródłowych,

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 Zna podstawowe paradygmaty analizy w naukach społecznych i humanistycznych. Esej
M_W002 Zna relacje zachodzące między procesami, strukturami i instytucjami społecznymi oraz między ich elementami we współczesnym społeczeństwie Esej
Umiejętności: potrafi
M_U001 Potrafi dokonać interpretacji tekstu z dziedziny nauk społecznych i humanistycznych i w oparciu o nią rozszerzać swą wiedzę na temat kultury i społeczeństwa. Esej
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 Ma świadomość znaczenia analizy socjologicznej oraz refleksji humanistycznej dla rozumienia współczesnych procesów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych. Esej
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 30 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 Zna podstawowe paradygmaty analizy w naukach społecznych i humanistycznych. + - - - - - - - - - -
M_W002 Zna relacje zachodzące między procesami, strukturami i instytucjami społecznymi oraz między ich elementami we współczesnym społeczeństwie + - - - - - - - - - -
Umiejętności
M_U001 Potrafi dokonać interpretacji tekstu z dziedziny nauk społecznych i humanistycznych i w oparciu o nią rozszerzać swą wiedzę na temat kultury i społeczeństwa. + - - - - - - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 Ma świadomość znaczenia analizy socjologicznej oraz refleksji humanistycznej dla rozumienia współczesnych procesów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych. + - - - - - - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 52 godz
Punkty ECTS za moduł 2 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 18 godz
Dodatkowe godziny kontaktowe 4 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład (30h):
Kim jest człowiek?

1. Myślenie
2. Współczesne przyczyny bezmyślności
3. Mądrość
4. Wolność
5. Wolność
6. Odpowiedzialność
7. Bycie sobą
8. Osobowość
9. Prawda i postprawda
10. Dialog
11. Sprawiedliwość
12. Kultura a cywilizacja
13. Zagubione słowa: honor, bezwstyd, prawość, przyzwoitość
14. Człowiek ponowoczesny

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Wykład: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej w połączeniu z klasycznym wykładem tablicowym wzbogaconymi o pokazy odnoszące się do prezentowanych zagadnień.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwiomne)
Esej na wybrany przez siebie temat z zakresu problematyki zajęć

Zaliczenie poprawkowe na takich samych zasadach

Zasady udziału w zajęciach:
  • Wykład:
    – Obecność obowiązkowa: Nie
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci uczestniczą w zajęciach poznając kolejne treści nauczania zgodnie z syllabusem przedmiotu. Studenci winni na bieżąco zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości. Rejestracja audiowizualna wykładu wymaga zgody prowadzącego.
Sposób obliczania oceny końcowej:

50% obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności)
50% praca końcowa (6 do 8 stron) na wybrany temat z zakresu zajęć.

Studenci, którzy przekroczą limit nieobecności powinni zgłosić się na dyżur i zaliczyć u prowadzącego zajęcia materiał z tych zajęć, na których byli nieobecni.

Zaliczenie przedmiotu w terminie poprawkowym na takich samych warunkach jak w terminie pierwszym.

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Student, który przekroczy limit dopuszczalnych nieobecności, powinien zdać lekturę tekstów z zakresu opuszczonych zajęć po konsultacji z prowadzącym zajęcia.

Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

Literatura uwzględniona w opisie wykładów:

T. Gadacz, Kryzys europejskiego człowieczeństwa, w: tenże, O zmienności życia, Warszawa 2013
T. Gadacz, Umiejętność życia, w: tenże, „O umiejętności życia” Warszawa 2013
T. Gadacz, Szczęście, w: tenże, O zmienności życia, Warszawa 2013
T. Gadacz, Logika szczęścia – logika sukcesu, w: tenże, O ulotności życia, Warszawa 2008
T. Gadacz, Wychowanie do wolności, w: tenże, „O umiejętności życia” Warszawa 2013
T. Gadacz, Wolność i odpowiedzialność, w: tenże, „O umiejętności życia” Warszawa 2013
T. Gadacz, O mądrości, w: tenże, O zmienności życia, Warszawa 2013
T. Gadacz, O autentyczności, w: tenże, O zmienności życia, Warszawa 2013
T. Gadacz, Pięć koncepcji dialogu, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 2015, nr 2, s. 75-91
T. Gadacz, Kultura i odpowiedzialność, w: tenże, O zmienności życia, Warszawa 2013
T. Gadacz, Etyka powołania, w: tenże, „O umiejętności życia” Warszawa 2013
T. Gadacz, Samotność, w: tenże, O ulotności życia, Warszawa 2008
T. Gadacz, Enigma cierpienia, w: tenże, O ulotności życia, Warszawa 2008
T. Gadacz, Religia immanencji czy religia bez religii?, O zmienności życia

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

T. Gadacz, Kryzys europejskiego człowieczeństwa, w: tenże, O zmienności życia, Warszawa 2013
T. Gadacz, Umiejętność życia, w: tenże, „O umiejętności życia” Warszawa 2013
T. Gadacz, Szczęście, w: tenże, O zmienności życia, Warszawa 2013
T. Gadacz, Logika szczęścia – logika sukcesu, w: tenże, O ulotności życia, Warszawa 2008
T. Gadacz, Wychowanie do wolności, w: tenże, „O umiejętności życia” Warszawa 2013
T. Gadacz, Wolność i odpowiedzialność, w: tenże, „O umiejętności życia” Warszawa 2013
T. Gadacz, O mądrości, w: tenże, O zmienności życia, Warszawa 2013
T. Gadacz, O autentyczności, w: tenże, O zmienności życia, Warszawa 2013
T. Gadacz, Pięć koncepcji dialogu, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 2015, nr 2, s. 75-91
T. Gadacz, Kultura i odpowiedzialność, w: tenże, O zmienności życia, Warszawa 2013
T. Gadacz, Etyka powołania, w: tenże, „O umiejętności życia” Warszawa 2013
T. Gadacz, Samotność, w: tenże, O ulotności życia, Warszawa 2008
T. Gadacz, Enigma cierpienia, w: tenże, O ulotności życia, Warszawa 2008
T. Gadacz, Religia immanencji czy religia bez religii?, O zmienności życia

Informacje dodatkowe: