Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Nazwa:
Chemia
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
RAIR-1-103-s
Wydział:
Inżynierii Mechanicznej i Robotyki
Poziom studiów:
Studia I stopnia
Specjalność:
-
Kierunek:
Automatyka i Robotyka
Semestr:
1
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Polski
Forma studiów:
Stacjonarne
Prowadzący moduł:
prof. dr hab. Banaś Jacek (jbs@agh.edu.pl)
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

zz

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i prawa chemiczne Zna budowę atomu, rodzaje wiązań chemicznych i potrafi zapisać konfiguracje elektronową atomu Ma wiedzę z zakresu klasyfikacji i właściwości związków nieorganicznych, zna układ okresowy pierwiastków Jest w stanie scharakteryzować właściwości stanów skupienia materii (gazy, ciecze, ciała stałe, plazma) Zna sposoby wyrażania stężeń roztworów oraz podstawowe właściwości fizykochemiczne roztworów Ma wiedzę z zakresu reakcji zachodzących w wodnych roztworach elektrolitów (dysocjacja, hydroliza) Student jest w stanie zdefiniować podstawowe ma wiedzę w zakresie zjawisk termochemicznych Ma wiedzę dotyczącą równowag chemicznych, zna Regułę Przekory Rozumie zjawiska transportu masy (dyfuzja, termodyfuzja, konwekcja, migracja) Ma wiedzę z zakresu podstaw chemii organicznej i chemii polimerów Ma wiedzę z zakresu podstaw chemii nieorganicznej Zna podstawowe pojęcia z elektrochemii, korozji metali i stopów. AIR1A_W03 Kolokwium
M_W002 Student zna budowę atomu i typy wiązań chemicznych Student zna typy reakcji chemicznych, potrafi sklasyfikować i scharakteryzować związki nieorganiczne Ma podstawowa wiedzę z zakresu chemii organicznej i chemii polimerów Wie na czym polega korozja elektrochemiczna i zna sposoby ochrony metali i stopów przed korozją Jest w stanie scharakteryzować właściwości chemiczne metali, wie co to jest szereg napięciowy metali i rozróżnia ogniwo elektrolityczne od galwanicznego AIR1A_W03 Kolokwium,
Sprawozdanie,
Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych,
Zaangażowanie w pracę zespołu
Umiejętności: potrafi
M_U001 Potrafi pisać wzory organicznych i nieorganicznych związków chemicznych. Umie pisać równania reakcji chemicznych i dobierać współczynniki stechiometryczne w równaniu reakcji, a także potrafi obliczać stopień utlenienia pierwiastka w związku chemicznym Potrafi obliczać stężenia roztworów (procentowe, molowe, normalne) Potrafi wykonać proste obliczenia stechiometryczne i termochemiczne AIR1A_W03 Kolokwium
M_U002 Student potrafi wykonać samodzielnie doświadczenia pozwalające otrzymać związki kompleksowe, przeprowadzić reakcje redox, syntezy, analizy, wymiany pojedynczej, wymiany podwójnej, sprawdzić doświadczalnie reaktywność metali. Potrafi wykonać syntezę polimeru i reakcje wykrywania grup funkcyjnych w związkach organicznych Student umie skonstruować ogniwo galwaniczne i zmierzyć jego siłę elektromotoryczną. Jest w stanie dobrać sposób ochrony stopu przed korozją (np. nanieść odpowiednią warstwę ochronną) Jest w stanie zmierzyć pH roztworu słabego elektrolitu i obliczyć jego stopień i stałą dysocjacji AIR1A_W03 Kolokwium,
Sprawozdanie,
Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych,
Zaangażowanie w pracę zespołu
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 Student postrzega relacje jakie zachodzą między położeniem pierwiastka w układzie okresowym a jego właściwościami Student postrzega relacje jakie zachodzą między budową związku chemicznego a jej właściwościami chemicznymi i fizycznymi AIR1A_W03 Kolokwium
M_K002 Student potrafi przygotować sprawozdanie z wykonanego eksperymentu Student będzie chętny do pracy w zespole nad powierzonym mu eksperymencie AIR1A_W03 Kolokwium,
Sprawozdanie,
Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych,
Zaangażowanie w pracę zespołu
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
60 30 0 30 0 0 0 0 0 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i prawa chemiczne Zna budowę atomu, rodzaje wiązań chemicznych i potrafi zapisać konfiguracje elektronową atomu Ma wiedzę z zakresu klasyfikacji i właściwości związków nieorganicznych, zna układ okresowy pierwiastków Jest w stanie scharakteryzować właściwości stanów skupienia materii (gazy, ciecze, ciała stałe, plazma) Zna sposoby wyrażania stężeń roztworów oraz podstawowe właściwości fizykochemiczne roztworów Ma wiedzę z zakresu reakcji zachodzących w wodnych roztworach elektrolitów (dysocjacja, hydroliza) Student jest w stanie zdefiniować podstawowe ma wiedzę w zakresie zjawisk termochemicznych Ma wiedzę dotyczącą równowag chemicznych, zna Regułę Przekory Rozumie zjawiska transportu masy (dyfuzja, termodyfuzja, konwekcja, migracja) Ma wiedzę z zakresu podstaw chemii organicznej i chemii polimerów Ma wiedzę z zakresu podstaw chemii nieorganicznej Zna podstawowe pojęcia z elektrochemii, korozji metali i stopów. + - - - - - - - - - -
M_W002 Student zna budowę atomu i typy wiązań chemicznych Student zna typy reakcji chemicznych, potrafi sklasyfikować i scharakteryzować związki nieorganiczne Ma podstawowa wiedzę z zakresu chemii organicznej i chemii polimerów Wie na czym polega korozja elektrochemiczna i zna sposoby ochrony metali i stopów przed korozją Jest w stanie scharakteryzować właściwości chemiczne metali, wie co to jest szereg napięciowy metali i rozróżnia ogniwo elektrolityczne od galwanicznego - - + - - - - - - - -
Umiejętności
M_U001 Potrafi pisać wzory organicznych i nieorganicznych związków chemicznych. Umie pisać równania reakcji chemicznych i dobierać współczynniki stechiometryczne w równaniu reakcji, a także potrafi obliczać stopień utlenienia pierwiastka w związku chemicznym Potrafi obliczać stężenia roztworów (procentowe, molowe, normalne) Potrafi wykonać proste obliczenia stechiometryczne i termochemiczne + - - - - - - - - - -
M_U002 Student potrafi wykonać samodzielnie doświadczenia pozwalające otrzymać związki kompleksowe, przeprowadzić reakcje redox, syntezy, analizy, wymiany pojedynczej, wymiany podwójnej, sprawdzić doświadczalnie reaktywność metali. Potrafi wykonać syntezę polimeru i reakcje wykrywania grup funkcyjnych w związkach organicznych Student umie skonstruować ogniwo galwaniczne i zmierzyć jego siłę elektromotoryczną. Jest w stanie dobrać sposób ochrony stopu przed korozją (np. nanieść odpowiednią warstwę ochronną) Jest w stanie zmierzyć pH roztworu słabego elektrolitu i obliczyć jego stopień i stałą dysocjacji - - + - - - - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 Student postrzega relacje jakie zachodzą między położeniem pierwiastka w układzie okresowym a jego właściwościami Student postrzega relacje jakie zachodzą między budową związku chemicznego a jej właściwościami chemicznymi i fizycznymi + - - - - - - - - - -
M_K002 Student potrafi przygotować sprawozdanie z wykonanego eksperymentu Student będzie chętny do pracy w zespole nad powierzonym mu eksperymencie - - + - - - - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 154 godz
Punkty ECTS za moduł 6 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 60 godz
Przygotowanie do zajęć 20 godz
przygotowanie projektu, prezentacji, pracy pisemnej, sprawozdania 20 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 50 godz
Egzamin lub kolokwium zaliczeniowe 2 godz
Dodatkowe godziny kontaktowe 2 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład (30h):

Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, budowa atomu, konfiguracja elektronowa atomu. Układ okresowy pierwiastków, systematyka (właściwości pierwiastków), Wiązania chemiczne. Stany skupienia materii (właściwości gazów, cieczy i ciał stałych, ciekłych kryształów, plazmy). Klasyfikacja związków nieorganicznych, nomenklatura związków, reakcje chemiczne (typy reakcji). Równania reakcji chemicznych, podstawy obliczeń chemicznych. Podstawy termodynamiki: funkcje termodynamiczne, termodynamiczny opis układów, termochemia, równowaga termodynamiczna. Przemiany fazowe, reguła faz. Kinetyka i statyka chemiczna. Równowagi chemiczne, stała równowagi, przesunięcia równowagi chemicznej, reguła przekory. Roztwory, sposoby wyrażania stężeń. Równowagi w roztworach. Roztwory koloidalne – budowa, właściwości. Roztwory elektrolitów, dysocjacja, przewodnictwo, definicje kwasowości, solwoliza/hydroliza. Termodynamiczny opis powierzchni, adsorpcja. Transport masy (dyfuzja, termodyfuzja, konwekcja, migracja). Podstawowe pojęcia z elektrochemii. Praktyczne aspekty elektrochemii (korozja metali, elektroliza, galwanotechnika). Podstawy chemii nieorganicznej. Podstawy chemii organicznej. Podstawy chemii polimerów. Zastosowanie polimerów w technice i życiu codziennym. Chemia środowiska.

Ćwiczenia laboratoryjne (30h):

1. Klasyfikacja związków nieorganicznych
2. Typy reakcji chemicznych
3. Szybkość reakcji
4. Równowagi w rozworach elektrolitów
5. Budowa atomu i związki kompleksowe
6. Szereg napięciowy i ogniwa galwaniczne
7. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją
8. Lepkość.
9. Podstawy chemii organicznej
10. Polimery

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Wykład: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej w połączeniu z klasycznym wykładem tablicowym wzbogaconymi o pokazy odnoszące się do prezentowanych zagadnień.
  • Ćwiczenia laboratoryjne: W trakcie zajęć laboratoryjnych studenci samodzielnie rozwiązują zadany problem praktyczny, dobierając odpowiednie narzędzia. Prowadzący stymuluje grupę do refleksji nad problemem, tak by otrzymane wyniki miały wysoką wartość merytoryczną.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Zasady udziału w zajęciach:
  • Wykład:
    – Obecność obowiązkowa: Nie
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci uczestniczą w zajęciach poznając kolejne treści nauczania zgodnie z syllabusem przedmiotu. Studenci winni na bieżąco zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości. Rejestracja audiowizualna wykładu wymaga zgody prowadzącego.
  • Ćwiczenia laboratoryjne:
    – Obecność obowiązkowa: Tak
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci wykonują ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z materiałami udostępnionymi przez prowadzącego. Student jest zobowiązany do przygotowania się w przedmiocie wykonywanego ćwiczenia, co może zostać zweryfikowane kolokwium w formie ustnej lub pisemnej. Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie zaprezentowania rozwiązania postawionego problemu. Zaliczenie modułu jest możliwe po zaliczeniu wszystkich zajęć laboratoryjnych.
Sposób obliczania oceny końcowej:

Na ocenę końcową składają się oceny z ćwiczeń laboratoryjnych i ocena z egzaminu

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

Nie podano wymagań wstępnych lub dodatkowych.

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

1. Chemia dla inżynierów, podręcznik pod red. J. Banasia, W. Solarskiego, AGH Uczelniane Wyd.Nauk.-Dydakt., Kraków 2008 (wyd.uzupeł.i popr.)
2. E-chemia: http://www.chemia.odlew.agh.edu.pl/e_chemia
3. Ćwiczenia laboratoryjne z chemii z elementami teorii i obliczeń dla mechaników, skrypt pod red. Krystyny Moskwy, wyd. AGH, Kraków 2000
4. Chemia organiczna, Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemysław Szczeciński, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Warszawa 2006
5. Podstawy chemii nieorganicznej, Adam Bielański, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2010
6. Chemia. Podstawy i zastosowanie, Sienko M. J. Plane R. A. Wyd. Naukowo-Techniczne Warszawa 1992

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

Nie podano dodatkowych publikacji

Informacje dodatkowe:

Brak