Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Nazwa:
Blasting technique in construction
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
GBUD-2-110-GE-s
Wydział:
Górnictwa i Geoinżynierii
Poziom studiów:
Studia II stopnia
Specjalność:
Geotechnical Engineering and Underground Construction
Kierunek:
Budownictwo
Semestr:
1
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Angielski
Forma studiów:
Stacjonarne
Strona www:
 
Prowadzący moduł:
dr inż. Sołtys Anna (soltys@agh.edu.pl)
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

The student understands the problem of the impact of vibrations induced from various sources in the aspecke of impact on building structures.

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 The student has basic knowledge about the effects of detonation of explosives on a solid medium and the criteria for evaluating the effects of this interaction. BUD2A_W06 Aktywność na zajęciach,
Kolokwium,
Projekt,
Sprawozdanie
M_W002 The student has basic knowledge about the adverse impacts of blasting on the environment and the factors affecting the intensity of these interactions. BUD2A_W03, BUD2A_W06 Aktywność na zajęciach,
Kolokwium,
Prezentacja,
Projekt
M_W003 The student has knowledge of the properties of explosives and blasting equipment and the principles of proper and safe use in civil engineering. BUD2A_W05, BUD2A_W03, BUD2A_W06 Aktywność na zajęciach,
Kolokwium,
Prezentacja,
Projekt
M_W004 The student has knowledge of the laws on the use of explosives and blasting in civil engineering BUD2A_W05, BUD2A_W02 Aktywność na zajęciach,
Kolokwium
M_W005 The student has basic knowledge about the methods of blasting used in mining and construction BUD2A_W01, BUD2A_W03, BUD2A_W06 Aktywność na zajęciach,
Kolokwium,
Projekt
Umiejętności: potrafi
M_U001 The student can correctly choose the means of blasting and blasting equipment for the execution of blasting in mining and construction. BUD2A_U04, BUD2A_U05, BUD2A_U03, BUD2A_U01 Aktywność na zajęciach,
Kolokwium,
Prezentacja,
Projekt
M_U002 The student is able to determine the extent of adverse effects of blasting on the environment. BUD2A_U03, BUD2A_U01 Aktywność na zajęciach,
Kolokwium,
Prezentacja,
Projekt
M_U003 The student is able to develop metrics and documentation of blasting for the safe conduct of blasting in mining and construction. BUD2A_U03, BUD2A_U01 Aktywność na zajęciach,
Kolokwium,
Projekt
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 The student is able to implement team projects/tasks, work together in a group doing their part of the job. BUD2A_K01 Aktywność na zajęciach,
Kolokwium,
Projekt
M_K002 The student understands the need for continuous updating and expansion of knowledge in the field of civilian use of explosives. BUD2A_K03, BUD2A_K02 Aktywność na zajęciach,
Prezentacja,
Projekt
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 15 0 0 15 0 0 0 0 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 The student has basic knowledge about the effects of detonation of explosives on a solid medium and the criteria for evaluating the effects of this interaction. + - - + - - - - - - -
M_W002 The student has basic knowledge about the adverse impacts of blasting on the environment and the factors affecting the intensity of these interactions. + - - + - - - - - - -
M_W003 The student has knowledge of the properties of explosives and blasting equipment and the principles of proper and safe use in civil engineering. + - - + - - - - - - -
M_W004 The student has knowledge of the laws on the use of explosives and blasting in civil engineering + - - + - - - - - - -
M_W005 The student has basic knowledge about the methods of blasting used in mining and construction + - - - - - - - - - -
Umiejętności
M_U001 The student can correctly choose the means of blasting and blasting equipment for the execution of blasting in mining and construction. + - - + - - - - - - -
M_U002 The student is able to determine the extent of adverse effects of blasting on the environment. - - - + - - - - - - -
M_U003 The student is able to develop metrics and documentation of blasting for the safe conduct of blasting in mining and construction. + - - + - - - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 The student is able to implement team projects/tasks, work together in a group doing their part of the job. + - - + - - - - - - -
M_K002 The student understands the need for continuous updating and expansion of knowledge in the field of civilian use of explosives. - - - + - - - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 57 godz
Punkty ECTS za moduł 2 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 godz
przygotowanie projektu, prezentacji, pracy pisemnej, sprawozdania 13 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 11 godz
Egzamin lub kolokwium zaliczeniowe 2 godz
Dodatkowe godziny kontaktowe 1 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład (15h):

1. The basic legal provisions governing the use of explosives in civil engineering.
2. The concept of explosives and their classifications.
3. The most important chemical explosive compounds and mixed explosives currently used in construction.
4. Initiators and other means of blasting.
5. Blasting equipment.
6. Rules and procedures for the demolition of buildings.
7. Demolition technologies for industrial facilities.
8. Risks of demolition works, methods of their prediction, elimination and reduction.

Ćwiczenia projektowe (15h):

1. Organization and execution of works using explosives.
2. Qualifications of persons designing, supervising and carrying out blasting work.
3. Project for blasting under engineering or demolition works for given boundary conditions.
4. Practical classes at the Research Station in CLTSiMW in Regulice, including the study of selected properties and the basics of using explosives intended for civilian use.
5. Presentation of projects developed by students, discussion of the solutions adopted.

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Wykład: The content presented at the lectures is provided in the form of a multimedia presentation in combination with a classical lecture panel enriched with demonstrations relating to the issues presented.
  • Ćwiczenia projektowe: Students carry out the project on their own without major intervention. This is to create a sense of responsibility for group work and responsibility for making decisions.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Passing the lectures requires passing the final test on the topics covered in the lectures, within a primary deadline or one retake.
Passing design classes can be done within one primary deadline or one retake. Attendance is mandatory.
The student may pass the design classes by independently and correctly making the given project(s) and defending it during an oral interview with the lecturer, and also by independently making a report on field activities in the Central Laboratory for Blasting Technology and Explosives in Regulice.

Zasady udziału w zajęciach:
  • Wykład:
    – Obecność obowiązkowa: Nie
    – Zasady udziału w zajęciach: Students participate in classes learning further content of teaching according to the syllabus of the subject. Students should constantly ask questions and explain doubts. Audiovisual recording of the lectures is not allowed and requires the teacher's consent.
  • Ćwiczenia projektowe:
    – Obecność obowiązkowa: Tak
    – Zasady udziału w zajęciach: Students perform practical work aimed at obtaining competences assumed by the syllabus. The project implementation method and the final result are subject to evaluation
Sposób obliczania oceny końcowej:

The final grade is the arithmetic mean of the test from lectures and of the evaluation of design classes.
The score for design classes is a weighted average of the reports on field activities (weight 0.3) and the project (weight 0.7).

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Excused absence from classes can be made up for with another group, but only with the consent of both lecturers and provided that the class covers the same topic. If the student had more than 20% of absences unexcused, they will not get credit. Any unexcused absences must be made up for with another group.

Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

Prerequisites or additional requirements not specified.

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

1. Dowding C.H.: Blast Vibration Monitoring and Control. Northwestern University, Evanstone, IL, 1985.
2. Dowding C.H.: Ground Motions and Air-Blast Effects of Explosive Demolition of Structures. American Society of Civil Engineers. Construction Division, American Society of Civil Engineers. Journal of Construction Engineering and Management 120(4), 1994.
3. Cho Tae-Wan: A Prospect of Explosives Demolition Based on Comparative Analysis of Demolition Cost. Korea Journal of Construction Engineering and Management. Vol. 5 No. 4, 2004, p.. 130-138.

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

1. Winzer J, Sołtys AJ., Pyra J.: The impact of in use of blasting works on the environment : Kraków, Wydawnictwa AGH, 2016. — 311 s.
2. Cała M., Lewicki J., Pyra J.: Practical application of microblasting for dump soil densification / W: Szkoła Górnictwa Odkrywkowego 2014 [Dokument elektroniczny] : Kraków, 18–19 września 2014 : materiały konferencyjne / Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie.
3. Biessikirski A., Dworzak M., Pyra J., Sołtys A.: The response of buiding foundation to low-frequency vibration induced by shooting / Przegląd Górniczy ; ISSN 0033-216X. — 2014 t. 70 nr 10, s. 65–70.

Informacje dodatkowe:

The lecturer can verify the Students’ degree of mastery of the material realized in the previous class using tests and oral answers, from which the Student may receive a partial grade.
It is possible to improve the grade after becoming familiar with the work, provided that not all the exam deadlines have been used. Student approaching the retake test to improve their positive score resigns from the previously issued evaluation, and the new assessment becomes binding (should the new score be lower or 2.0 fail, such an assessment is issued as a test score).