Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Nazwa:
Ochrona przed korozją
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
CIMT-2-105-s
Wydział:
Inżynierii Materiałowej i Ceramiki
Poziom studiów:
Studia II stopnia
Specjalność:
-
Kierunek:
Inżynieria Materiałowa
Semestr:
1
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Polski
Forma studiów:
Stacjonarne
Prowadzący moduł:
prof. dr hab. inż. Grzesik Zbigniew (grzesik@agh.edu.pl)
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

Studenci nabywają podstawową wiedzę o procesach korozyjnych zachodzących w środowiskach ciekłych i gazowych. Znają główne metody ochrony materiałów konstrukcyjnych przed korozją.

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 Zna podstawy teoretyczne procesów korozji tworzyw metalicznych IMT2A_W01 Egzamin
M_W002 Rozumie termodynamikę procesów korozji i zna metodykę badań kinetyki oraz mechanizmu procesów korozyjnych IMT2A_W01 Egzamin
Umiejętności: potrafi
M_U001 Potrafi badać skutki zniszczeń korozyjnych i określać ich przyczyny IMT2A_U04 Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
M_U002 Umie dobrać właściwe metody ochrony przed korozją IMT2A_U04 Kolokwium
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 Rozumie rolę ochrony przed korozją zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i ekologicznym IMT2A_K03 Udział w dyskusji
M_K002 Dostrzega rolę poznawczą badań mechanizmów procesów korozji w rozumieniu zjawisk zachodzących w środowisku naturalnym i przemysłowym IMT2A_K03 Aktywność na zajęciach
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
60 30 0 30 0 0 0 0 0 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 Zna podstawy teoretyczne procesów korozji tworzyw metalicznych + - - - - - - - - - -
M_W002 Rozumie termodynamikę procesów korozji i zna metodykę badań kinetyki oraz mechanizmu procesów korozyjnych + - - - - - - - - - -
Umiejętności
M_U001 Potrafi badać skutki zniszczeń korozyjnych i określać ich przyczyny - - + - - - - - - - -
M_U002 Umie dobrać właściwe metody ochrony przed korozją - - + - - - - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 Rozumie rolę ochrony przed korozją zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i ekologicznym - - + - - - - - - - -
M_K002 Dostrzega rolę poznawczą badań mechanizmów procesów korozji w rozumieniu zjawisk zachodzących w środowisku naturalnym i przemysłowym - - + - - - - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 90 godz
Punkty ECTS za moduł 3 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 60 godz
Przygotowanie do zajęć 13 godz
przygotowanie projektu, prezentacji, pracy pisemnej, sprawozdania 15 godz
Egzamin lub kolokwium zaliczeniowe 2 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład (30h):

1. Termodynamika procesów korozji wysokotemperaturowej
2. Kinetyka utleniania metali
3. Transport reagentów przez zwartą warstwę zgorzeliny
4. Struktura defektów i własności transportowe zgorzelin
5. Teoria Wagnera utleniania metali
6. Dysocjacyjny mechanizm narastania zgorzelin na metalach
7. Wpływ różnowartościowych domieszek na szybkość wzrostu zgorzelin na metalach (Teoria Hauffego-Wagnera)
8. Utlenianie materiałów metalicznych
9. Siarkowanie materiałów metalicznych
10. Korozja katastrofalna w atmosferach nawęglających
11. Korozja materiałów stosowanych do wyrobu silników
12. Wysokotemperaturowa korozja materiałów w środowisku zawierającym parę wodną
13. Podstawy korozji elektrochemicznej, cz. I
14. Podstawy korozji elektrochemicznej, cz. II
15. Metody ochrony przed korozją

Ćwiczenia laboratoryjne (30h):

1. Kinetyka utleniania metali w wysokich temperaturach
2. Pomiar szybkości korozji w warunkach cyklicznych zmian temperatury
3. Korozja katastrofalna
4. Eksperyment markerowy
5. Korozja kontaktowa – depolaryzacja wodorowa
6. Korozja kontaktowa – depolaryzacja tlenowa
7. Galwanotechnika – Powłoki niklowe
8. Galwanotechnika – miedziowanie chemiczne
9. Anodowe oksydowanie aluminium
10. Inhibitory

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Wykład: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej w połączeniu z klasycznym wykładem tablicowym wzbogaconymi o pokazy odnoszące się do prezentowanych zagadnień.
  • Ćwiczenia laboratoryjne: W trakcie zajęć laboratoryjnych studenci samodzielnie rozwiązują zadany problem praktyczny, dobierając odpowiednie narzędzia. Prowadzący stymuluje grupę do refleksji nad problemem, tak by otrzymane wyniki miały wysoką wartość merytoryczną.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest wykonanie wszystkich ćwiczeń, oddanie poprawnie sporządzonych sprawozdań i zaliczenie materiału merytorycznego dotyczącego każdego z wykonywanych ćwiczeń. Zaliczenie laboratorium w trybie poprawkowym polega na uzyskaniu pozytywnej oceny z materiału obowiązującego na laboratorium. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium.

Zasady udziału w zajęciach:
  • Wykład:
    – Obecność obowiązkowa: Tak
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci uczestniczą w zajęciach poznając kolejne treści nauczania zgodnie z syllabusem przedmiotu. Studenci winni na bieżąco zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości. Rejestracja audiowizualna wykładu wymaga zgody prowadzącego.
  • Ćwiczenia laboratoryjne:
    – Obecność obowiązkowa: Tak
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci wykonują ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z materiałami udostępnionymi przez prowadzącego. Student jest zobowiązany do przygotowania się w przedmiocie wykonywanego ćwiczenia, co może zostać zweryfikowane kolokwium w formie ustnej lub pisemnej. Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie zaprezentowania rozwiązania postawionego problemu. Zaliczenie modułu jest możliwe po zaliczeniu wszystkich zajęć laboratoryjnych.
Sposób obliczania oceny końcowej:

Ocena końcowa = 0,49xśrednia ocena laboratorium + 0,51xśrednia ocena egzaminu (oceny średnie, to średnie arytmetyczne ocen ze wszystkich terminów)

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Student nieobecny na zajęciach laboratoryjnych jest zobligowany do ich odrobienia w terminie ustalonym z prowadzącym laboratorium.

Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

Brak

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

1. S. Mrowec, Kinetyka i mechanizm utleniania metali, PWN, Warszawa 1980.
2. S. Mrowec, Defekty struktury i dyfuzja atomów w kryształach jonowych, PWN, Warszawa 1974.
3. Z. Grzesik, Termodynamika i kinetyka defektów w kryształach jonowych, WN Akapit, Kraków 2011.
4. Ochrona przed Korozją, Poradnik, WKŁ, Warszawa 1986.
5. G. Wranglen, Podstawy korozji i ochrony metali, WN T, Warszawa 1985.
6. M. Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa 1978.
7. R.A. Cottis, M.J. Graham, R. Lindsay, S.B. Lyon, J.A. Richardson, J.D. Scantlebury, F.H. Stott, Shreir’s corrosion, 4th Edition, Elsevier, UK, 2010.
8. N. Birks, G.H. Meier and F.S Pettit, Introduction to the high temperature oxidation of metals, Cambridge, University Press, 2009.
9. W. Gao, Z. Li, High-temperature Corrosion and Protection of Materials, Woodhead Publishing in Materials, Cambridge, England, 2008.
10. P. Kofstad, High Temperature Corrosion, Elsevier Applied Science, London 1988.

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

1. Z. Grzesik, S. Mrowec, “The influence of lithium on the kinetics and mechanism of manganese sulphidation”, Corrosion Science, 48, 3186-3195 (2006).
2. Z. Grzesik, S. Mrowec, ”On the sulphidation mechanism of niobium and some Nb-alloys at high temperatures”, Corrosion Science, 50, 605-613 (2008).
3. M. Danielewski, Z. Grzesik, S. Mrowec, „On the oxidation mechanism of Ni-Pt alloys at high temperatures”, Corrosion Science, 53, 2785-2792 (2011).
4. Z. Grzesik, G. Smola, K. Adamaszek, Z. Jurasz, S. Mrowec, „High Temperature corrosion of valve steels in combustion gases of petrol containing ethanol addition”, Corrosion Science, 77, 369-374 (2013).
5. Z. Grzesik, G. Smola, K. Adamaszek, Z. Jurasz, S. Mrowec, „Thermal shock corrosion of valve steels utilized in automobile industry”, Oxidation of Metals, 80, 147-159 (2013).
6. Z. Grzesik, M. Migdalska, S. Mrowec, „The influence of yttrium on high temperature oxidation of valve steels”, High Temperature Materials and Processes, 34, 115-121 (2015).
7. Z. Grzesik, A. Poczekajlo, G. Smola, S. Mrowec, „Marker method in studying the defect structure in products of the oxidation of highly disordered substrates”, High Temperature Materials and Processes, 35, 21-28 (2016).
8. M. Żyła, G. Smoła, A. Knapik, J. Rysz, M. Sitarz, Z. Grzesik, „The formation of the Co3O4 cobalt oxide within CoO substrate”, Corrosion Science, 112, 536-541 (2016).

Informacje dodatkowe:

Brak