Ogólna charakterystyka kierunku studiów i programu studiów:
Wydział:
Inżynierii Mechanicznej i Robotyki
Poziom studiów:
Studia II stopnia
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Forma studiów:
Stacjonarne
Czas trwania studiów (liczba semestrów):
trzy
Liczba punktów ECTS konieczna do ukończenia studiów na danym poziomie:
90
Tytuł zawodowy nadawany absolwentom:
Magister inżynier
Dziedzina/-y nauki, do której/-ych przyporządkowany jest kierunek studiów :
  • Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych
  • Dyscyplina/-y naukowa/-e, do której/-ych przyporządkowany jest kierunek studiów :
  • automatyka, elektronika i elektrotechnika
  • informatyka techniczna i telekomunikacja
  • inżynieria mechaniczna

  • Dyscypliny Liczba punktów ECTS Procentowy udział liczby punktów ECTS dla każdej z dyscyplin w liczbie punktów ECTS wymaganej do ukończenia studiów na danym poziomie
    informatyka techniczna i telekomunikacja 6 7
    inżynieria mechaniczna 72 80
    automatyka, elektronika i elektrotechnika 12 13
    Termin rozpoczęcia cyklu:
    2019/2020, semestr letni
    Wskazanie związku kierunku studiów ze strategią rozwoju AGH oraz misją AGH:

    Specjalność Systemy inteligentne kierunku Mechatronika została utworzona w roku 2011 w wyniku rozszerzania oferty edukacyjnej uczelni i wydziału.
    Nauczanie na kierunku Inżynieria mechatroniczna jest realizowane w zgodzie z założeniami Procesu Bolońskiego poprzez: dwustopniową realizację studiów, wprowadzenie systemu punktów ECTS do rozliczania postępów studentów, realizację międzynarodowej wymiany studenckiej i szeroką ofertę przedmiotów nauczanych w języku angielskim.
    Kierunek Inżynieria mechatroniczna stanowi nowoczesny kierunek nauczania odpowiadający na aktualne wyzwania płynące z gospodarki. Absolwenci kierunku są przygotowywani do rozwiązywania problemów inżynierskich w oparciu o wiedzę.
    Wydział ustawicznie doskonali jakość kształcenia poprzez działania merytoryczne (prowadzenie badań, współpracę z ośrodkami naukowo-badawczymi i przedsiębiorstwami w kraju i zagranicą, wspieranie studenckiego ruchu naukowego w zakresie mechatroniki) i działania organizacyjne (doskonalenie organizacji kształcenia, zwiększenie efektywności obsługi studentów dzięki zastosowaniu narzędzi komputerowych oraz wspieranie praktyk i staży studenckich).

    Informacja na temat uwzględnienia w programie studiów potrzeb społeczno-gospodarczych oraz zgodności zakładanych efektów uczenia się z tymi potrzebami :

    Systematyczne i długookresowy polepszanie się warunków i jakości życia jest celem społeczeństw w XXI wieku. Związane jest to niepodzielnie z zaspakajaniem potrzeb społeczno-gospodarczych obywateli, mieszkańców miast i gmin oraz aglomeracji miejskich. W odpowiedzi na te wyzwania w ostatnich latach wypracowano w Unii Europejskiej ideę tzw. inteligentnej specjalizacji (smart specialisation), realizując w ten sposób założenie unijnej „Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu”. Jeden z priorytetów tej Strategii dotyczy inteligentnego rozwoju, rozumianego jako rozwój gospodarki opartej na wiedzy i innowacyjności. Program studiów Inżynierii Mechatronicznej i specjalności Systemy Inteligentne w pełni odpowiada ww. strategii, a nawet wybiega daleko w przyszłość koncentrując uwagę na kształceniu interdyscyplinarnym. W procesie kształcenie, szczególną uwagę zwraca się na opanowanie wiedzy i umiejętności projektowania, wytwarzania i eksploatacji nowoczesnych systemów diagnostyki, monitoringu, sterowania i zarządzania z wykorzystaniem m.in. układów adaptacyjnych, sieci neuronowych, zbiorów rozmytych, algorytmów genetycznych oraz baz danych i materiałów i struktur inteligentnych. Studenci zdobywają kwalifikacje obejmujące umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej oraz umiejętności myślenia i działania w sposób kreatywny i przedsiębiorczy zorientowany na innowacyjne efekty z obszarów systemów inteligentnych. Wysokie wymagania stawiane kandydatom oraz studentom specjalności Systemy Inteligentne gwarantują bardzo dobre przygotowywanie do świadomej roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzeganie zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.

    Ścieżki kształcenia – zakres w języku polskim oraz w języku angielskim (w przypadku studiów pierwszego stopnia, o ile występują) :
    Ścieżki dyplomowania – zakres w języku polskim oraz w języku angielskim (w przypadku studiów pierwszego albo drugiego stopnia, o ile występują) :
    Nazwy specjalności w języku polskim oraz w języku angielskim (w przypadku studiów drugiego stopnia, o ile występują) :
    Systemy inteligentne (PL)
    — (EN)

    Ogólne informacje o programie studiów

    Ogólne informacje związane z programem studiów (ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia, typowe miejsca pracy i możliwości kontynuacji kształcenia przez absolwentów) :

    Absolwenci specjalności „Systemy Inteligentne” otrzymują gruntowną wiedzę w zakresie zastosowań mechaniki, elektroniki i informatyki w projektowaniu, realizacji, eksploatacji oraz serwisowaniu inteligentnych: układów i materiałów oraz struktur i sieci technicznych. Szczególny nacisk kładzie się na zastosowanie metod i technik sztucznej inteligencji w różnych dziedzinach działalności inżynierskiej oraz powiązanie podstaw teoretycznych i metod doświadczalnych z nowoczesnymi technologiami informatycznymi.
    W ramach procesu kształcenia dużą uwagę zwraca się na opanowanie umiejętności projektowania, wytwarzania i eksploatacji nowoczesnych systemów diagnostyki, monitoringu, sterowania i zarządzania z wykorzystaniem m.in. układów adaptacyjnych, sieci neuronowych, zbiorów rozmytych, algorytmów genetycznych oraz baz danych. Studenci specjalności mają dostęp do specjalistycznego oprogramowania inżynierskiego w które wyposażone są laboratoria komputerowe, umożliwiające łatwe prototypowanie układów, struktur i systemów inteligentnych.
    Kształcenie studentów obejmuje zagadnienia z ogromnego obszaru aplikacyjnego systemów m.in.: inteligentnych systemów transportowych, inteligentnych sieci komputerowych, inteligentnych systemów bazodanowych, inteligentne budynki, inteligentne systemy elektroenergetyczne, inteligentne systemy wentylacji i klimatyzacji, inteligentne systemy grzewcze, inteligentne systemy sterowania dźwiękiem, inteligentne systemy oświetleniowe, inteligentne systemy medyczne i sportowe, roboty, inteligentne systemy pomiarowe i materiały i struktury inteligentne.
    W procesie kształcenie na specjalności Systemy Inteligentne główną uwagę zwraca się na interdyscyplinarność. Sylwetkę absolwenta kształtuje uprzednio zdobyte wykształcenie inżynierskie oraz specjalistyczna wiedza i umiejętności zdobyte w ramach specjalności w trakcie zajęć o charakterze laboratoryjnym oraz projektowym. Cechą charakterystyczną absolwenta jest zdolność rozwiązywania różnorodnych zadań technicznych pozwalająca na pracę indywidualną lub zespołową.

    Ogólne cele kształcenia obejmują uzyskanie przez absolwentów:
    *wiedzy w zakresie analizy, projektowania, eksploatacji i wytwarzania materiałów, struktur i systemów inteligentnych

    • umiejętności projektowania, wytwarzania i eksploatacji materiałów, struktur i systemów inteligentnych z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych oraz prawnych, wykorzystując nowoczesne technologie informatyczne,
    • umiejętności pracy indywidualnej i w interdyscyplinarnym zespole oraz świadomości potrzeby ciągłego doskonalenia kwalifikacji zawodowych m.in. poprzez samokształcenie,
    • umiejętności myślenia i działania w sposób kreatywny i przedsiębiorczy zorientowany na innowacyjne efekty z obszarów systemów inteligentnych,
    • kompetencji społecznych dotyczących świadomości roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
      Interdyscyplinarność wykształcenia pozwala na swobodne poruszanie się na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy i stanowi o ich atrakcyjności dla pracodawców. Typowe miejsca pracy absolwentów kierunku specjalności Systemy Inteligentne to: biura projektowe, firmy konsultingowe, zakład produkcyjne oraz jednostki naukowo-badawcze. Gruntowne przygotowanie w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych predysponuje absolwentów specjalności Systemy Inteligentne do prowadzenia własnej działalności gospodarczej i kreowania innowacyjnych rozwiązań oraz tworzenia nowych miejsc zatrudnienia. Dzięki dobremu przygotowaniu teoretycznemu i praktycznemu absolwenci specjalności mogą również z sukcesem podejmować kształcenie na studiach podyplomowych czy studiach III stopnia w kraju i zagranicą.
    Informacja na temat uwzględnienia w programie studiów wniosków z analizy wyników monitoringu karier zawodowych studentów i absolwentów :

    Losy absolwentów są stale monitorowane przez Centrum Karier AGH. W ramach Centrum Karier istnieje Ośrodek Monitorowania Kadry Zawodowej, którego zadaniem jest bieżąca analiza rynku pracy, w tym monitoring losów zawodowych absolwentów AGH. Absolwenci AGH są ankietowani kilkukrotnie po zakończeniu studiów. Z tych badań sporządzane są raporty zawierające takie informacje jak rozkład zatrudnienia absolwentów, silne i słabe strony absolwentów oraz uwagi ankietowanych dotyczące sugerowanych zmian w programach kierunków. Raporty te są następnie corocznie przekazywane władzom uczelni i wydziałów. Na ich podstawie proponowane są zmiany w programach poszczególnych kierunków i przedmiotów. Mogą one dotyczyć wprowadzenia nowych zajęć lub zmiany w programie już istniejących.

    Informacja na temat uwzględnienia w programie studiów wymagań i zaleceń komisji akredytacyjnych, w szczególności Polskiej Komisji Akredytacyjnej i środowiskowych komisji akredytacyjnych :

    Anglojęzyczna część kierunku Inżynieria mechatroniczna posiada akredytację ABET. Komisja akredytacyjna nie wniosła uwag do programy studiów, ale nakazała zwiększenie nacisku na monitorowanie osiągania efektów uczenia przez studentów, Zgodnie z zaleceniami został opracowany i wdrożony system, który pozwala na sprawdzenie w jakim stopniu poszczególni studenci nabywają efekty uczenia się.

    Informacja na temat uwzględnienia w programie studiów przykładów dobrych praktyk :

    W programie Inżynierii Mechatronicznej zastosowano łączenie przedmiotów w duże moduły, tak aby studenci uczyli się kompleksowo i realizowali projekty multidyscyplinarne.

    Informacja na temat współdziałania w zakresie przygotowania programu studiów z interesariuszami zewnętrznymi, w szczególności stowarzyszeniami i organizacjami zawodowymi, społecznymi :

    W ramach wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki funkcjonuje Rada Społeczna, w której zasiada kilkudziesięciu przedstawicieli zarządu i kadry kierowniczej przedsiębiorstw związanych z AGH. Członkowie Rady są corocznie ankietowani pod kątem potrzeb i wymagań w stosunku do absolwentów Inżynierii Mechatronicznej. Wyniki tych ankiet są następnie analizowane i uwzględniane w tworzeniu i modyfikacjach programów studiów. Kontakty osobiste z pracownikami przedsiębiorstw, z którymi osoby prowadzące zajęcia współpracują w zakresie prac badawczo-rozwojowych lub wspólnie nadzorują realizację prac dyplomowych czy praktyk zawodowych pozwalają zbierać szczegółowe uwagi środowiska zawodowego dotyczące pożądanych kwalifikacji absolwentów co wpływa na: stopniową modyfikację programów, wprowadzanie do nauczania odpowiedniego oprogramowania czy sprzętu.

    Warunki rekrutacji na studia:
    Opis kompetencji oczekiwanych od kandydata ubiegającego się o przyjęcie na studia:

    Ukończenie studiów pierwszego stopnia.
    Posiadanie tytułu zawodowego inżyniera lub magistra inżyniera,
    Zaliczenie na odbytych studiach co najmniej 60% przedmiotów podstawowych i kierunkowych przewidzianych w standardach kształcenia dla studiów pierwszego stopnia dla kierunku Inżynieria mechatroniczna.

    Warunki rekrutacji, z uwzględnieniem laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego, a także laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich :

    Rekrutacja jest prowadzona zgodnie z każdoroczną Uchwałą Senatu AGH – w sprawie warunków i trybu rekrutacji na pierwszy rok studiów pierwszego i drugiego stopnia

    Przewidywany limit przyjęć na studia wraz ze wskazaniem minimalnej liczby osób przyjętych, warunkującej uruchomienie edycji studiów :
    Minimalna liczba studentów: 12
    Maksymalna liczba studentów: 45

    Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach
    zajęć prowadzonych z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia 61 ECTS
    zajęć z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów 0 ECTS
    zajęć o charakterze praktycznym, kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć laboratoryjnych, projektowych, praktycznych i warsztatowych 39 ECTS
    zajęć podlegających wyborowi przez studenta (w wymiarze nie mniejszym niż 30% liczby punktów ECTS koniecznych do uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomowi kształcenia) 59 ECTS
    zajęć z dziedziny nauk humanistycznych lub nauk społecznych – w przypadku kierunków studiów przyporządkowanych do dyscyplin w ramach dziedzin innych niż odpowiednio nauki humanistyczne lub nauki społeczne 5 ECTS
    zajęć z języka obcego 2 ECTS
    praktyk zawodowych 2 ECTS
    zajęć związanych z prowadzoną w Uczelni działalnością naukową w dyscyplinie lub dyscyplinach, do których przyporządkowany jest kierunek studiów, w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS wymaganej do ukończenia studiów na danym poziomie, z uwzględnieniem udziału studentów w zajęciach przygotowujących do prowadzenia działalności naukowej lub udziału w tej działalności (dotyczy tylko studiów o profilu ogólnoakademickim) 70 ECTS
    zajęć kształtujących umiejętności praktyczne w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS wymaganej do ukończenia studiów na danym poziomie (dotyczy tylko studiów o profilu praktycznym) 0 ECTS

    Praktyki zawodowe

    Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych:

    W ramach studiów II-o stopnia każdy student ma obowiązek odbyć 4-o tygodniową praktykę dyplomową, która realizuje indywidualnie: w wybranym przedsiębiorstwie, na uczelni (macierzystej lub innej) albo w innej instytucji naukowo-badawczej. Praktyka jest odbywana na początku 3 semestru studiów zgodnie z każdorazowym planem zajęć.

    Szczegółowe zasady realizacji programu studiów ustalone przez Dziekana Wydziału (tzw. zasady studiowania)

    Zasady wpisu na kolejny semestr:

    Określa Regulamin Studiów Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie.
    Wpis na kolejny semestr otrzymują studenci, których deficyt punktów ECTS nie przekracza dopuszczalnego deficytu.

    Zasady wpisu na kolejny semestr studiów w ramach tzw. dopuszczalnego deficytu punktów ECTS :

    Dopuszczalny deficyt punktów ECTS:
    Przy wpisie na semestr 2 – 12 ECTS,
    Przy wpisie na semestr 3 – 6 ECTS.

    Dopuszczalny deficyt punktów ECTS:
    6
    Organizacja zajęć w ramach tzw. bloków zajęć:

    Na studiach drugiego stopnia kierunku Inżynieria mechatroniczna, nie ma tzw. bloków zajęć

    Semestry kontrolne:
    1, 2
    Warunki odbywania indywidualnego programu studiów:

    Studia indywidualne prowadzone są pod opieką naukową samodzielnego pracownika naukowego.
    Wymagana średnia ocena z ukończonych semestrów przynajmniej 4.5, wskazane jest posiadanie dodatkowych osiągnięć (publikacje, praca w kole naukowym, działalność społeczna, nagrody, wyróżnienia).
    Program studiów indywidualnych może się składać się modułów zawartych w zatwierdzonych planach studiów oraz indywidualnych modułów niezatwierdzonych.
    Program niezatwierdzonych indywidualnych modułów zatwierdza Rada Wydziału.
    Program studiów zatwierdza dziekan.

    Warunki realizacji praktyk zawodowych, w tym w szczególności system kontroli praktyk i ich zaliczania :

    Zakres praktyki odpowiada tematyce pracy dyplomowej. Promotor pracy dyplomowej nadzoruje wybór miejsca i zakresu praktyki oraz zalicza jej realizację. Możliwe jest zaliczenie praktyki, którą student odbył przed rozpoczęciem semestru 3.

    Zasady obieralności modułów zajęć:

    Zasady obieralności poszczególnych modułów zajęć są określone w Sylabusie kierunku
    Inżynieria Mechatroniczna

    Zasady obieralności ścieżek kształcenia, ścieżek dyplomowania lub specjalności albo kwalifikacji na nie :

    Na studiach drugiego stopnia kierunku Inżynieria Mechatroniczna, nie ma ścieżek kształcenia i ścieżek dyplomowania. Kwalifikacja na specjalności jest dokonywana po zapisie na studia, na początku semestru 1 studiów. Kryterium kwalifikacji jest ocena końcowa studiów I-o stopnia.

    Warunki i wymagania związane z przygotowaniem projektów dyplomowych i prac dyplomowych oraz realizacją procesu dyplomowania :

    Dyplomowanie jest przeprowadzane zgodnie z Regulaminem studiów Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie.
    Studenci zdają egzamin dyplomowy, przygotowują i bronią pracę magisterską.

    Zasady ustalania ogólnego wyniku ukończenia studiów:

    Ogólny wynik ukończenia studiów jest wyliczany jako suma: 0,6• średnia ocen uzyskanych w okresie studiów + 0,3• końcowa ocena pracy dyplomowej + 0,1• ocena z egzaminu dyplomowego.

    Inne wymagania związane z realizacją programu studiów wynikające z Regulaminu studiów albo innych przepisów obowiązujących w Uczelni: