Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Nazwa:
Obóz kulturoznawczy
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
HKLT-1-208-s
Wydział:
Humanistyczny
Poziom studiów:
Studia I stopnia
Specjalność:
-
Kierunek:
Kulturoznawstwo
Semestr:
2
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Polski
Forma studiów:
Stacjonarne
Strona www:
 
Prowadzący moduł:
dr Machowska Magdalena (magdalena.etno@tlen.pl)
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

Celem obozu jest zaprezentowanie studentom mozaiki etniczno-kulturowej Beskidu Niskiego w przeszłości i obecnie.

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 Zna i rozumie znaczenie refleksji antropologicznej, społecznej, filozoficznej i ekonomicznej i ich wpływu na kształt obecnej kultury i przemian jakie się w dokonują współczesnie w udziale i tworzeniu kutury. KLT1A_W11 Aktywność na zajęciach
M_W002 Zna podstawowe koncepcje teoretyczne na temat relacji i wzajemnego wpływu instytucji społecznych na kulturę w perspektywie globalizacji i wielokulurowości. KLT1A_W14 Sprawozdanie
Umiejętności: potrafi
M_U001 Potrafi dokonać analizy działania instytucji oraz systemów normatywnych i ich wpływu na współczesną kulturę. KLT1A_U18 Sprawozdanie
M_U002 Potrafi sforułować problem badawczy, przedstawić go w kontekście teoretycznym samodzielnie dobierając źródła naukowe, postawić tezy i zaprezentować w tej perspektywie własne poglądy. KLT1A_U13 Aktywność na zajęciach,
Sprawozdanie
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 Ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej i społecznej dla rozumienia procesów i przemian zachodzący we współczesnych społeczeństwach i jest aktywnym uczestnikiem życia kulturalnego. KLT1A_K09 Sprawozdanie,
Aktywność na zajęciach
M_K002 Potrafi pracować w grupie i przyjmować w niej różne role. KLT1A_K05 Aktywność na zajęciach
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 0 0 0 0 0 0 0 30 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 Zna i rozumie znaczenie refleksji antropologicznej, społecznej, filozoficznej i ekonomicznej i ich wpływu na kształt obecnej kultury i przemian jakie się w dokonują współczesnie w udziale i tworzeniu kutury. - - - - - - - + - - -
M_W002 Zna podstawowe koncepcje teoretyczne na temat relacji i wzajemnego wpływu instytucji społecznych na kulturę w perspektywie globalizacji i wielokulurowości. - - - - - - - + - - -
Umiejętności
M_U001 Potrafi dokonać analizy działania instytucji oraz systemów normatywnych i ich wpływu na współczesną kulturę. - - - - - - - + - - -
M_U002 Potrafi sforułować problem badawczy, przedstawić go w kontekście teoretycznym samodzielnie dobierając źródła naukowe, postawić tezy i zaprezentować w tej perspektywie własne poglądy. - - - - - - - + - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 Ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej i społecznej dla rozumienia procesów i przemian zachodzący we współczesnych społeczeństwach i jest aktywnym uczestnikiem życia kulturalnego. - - - - - - - + - - -
M_K002 Potrafi pracować w grupie i przyjmować w niej różne role. - - - - - - - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godz
Punkty ECTS za moduł 3 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 godz
przygotowanie projektu, prezentacji, pracy pisemnej, sprawozdania 28 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 15 godz
Dodatkowe godziny kontaktowe 2 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Zajęcia terenowe (30h):
  1. Obóz kulturoznawczy jest obowiązkowy. Ralizowany jest w formnie wyjazdowej lub stacjonarnej.
    Obóz kulturoznawczy “Mozaika kultury Beskidu Niskiego” ma przygotować studentów I roku kulturoznawstwa do prowadzenia w przyszłości samodzielnych badań empirycznych świata społecznego w tzw. „terenie”.
    Program obozu jest tak skonstruowany, by studenci mieli możliwość zobaczenia różnorodnych form rzeczywistości: od zwiedzania z przewodnikiem Sądeckiego Parku Etnograficznego z osadą cygańską włącznie, przez zwiedzanie średniowiecznego, drewnianego kościoła w Binarowej, wpisanego na listę UNESCO, uczestniczenie w nabożeństwie w cerkwi greko-katolickiej i rozmowę z księdzem tego wyznania, do zwiedzania kompleksu dworskiej zabudowy w Żarnowcu i w Kopytowej.

  2. PLAN OBOZU KULTUROZNAWCZEGO DLA STUDENTÓW I ROKU KULTUROZNAWSTWA
    “Mozaika etniczna i kulturowa Beskidu Niskiego”, Beskid Niski
    Dzień pierwszy: Kraków – Gorlice – Binarowa – Biecz
    - wyjazd z Krakowa do Biecza autobusem
    zwiedzanie MO w Bieczu oraz Bieckiej Fary
    - zwiedzanie kościoła pw. św. Michała Archanioła w Binarowej
    - referaty studenckie
    Dzień drugi: Biecz-Łosie-Szymbark Bartne
    - Kasztel w Szymbarku
    - Muzeum wsi maziarskiej
    -cerkwie prawosławna i grekokatolicka w Bartnem
    - referaty studenckie
    Dzień trzeci:
    Muzea biograficzne i tematyczne: dworek w Żarnowcu i Kopytowej
    - referaty studenckie

    Dzień czwarty: Biecz – Bobowa – Nowy Sącz – Kraków
    - wyjazd do Bobowej i Nowego Sącza
    - zwiedzanie synagogi w Bobowej
    - zwiedzanie Sądeckiego Parku Etnograficznego w Nowym Sączu
    – powrót autobusem „Szwagropol” do Krakowa

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Zajęcia terenowe: Zajęcia terenowe. metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków,
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Uczestniczenie w obozie, przygotowanie i wygłoszenie referatu problemowego.

Zasady udziału w zajęciach:
  • Zajęcia terenowe:
    – Obecność obowiązkowa: Tak
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci przystępując do zajęć są zobowiązani do przygotowania się w zakresie wskazanym każdorazowo przez prowadzącego (np. w formie zestawów zadań). Ocena pracy studenta może bazować na wypowiedziach ustnych lub pisemnych w formie kolokwium, co zgodnie z regulaminem studiów AGH przekłada się na ocenę końcową z tej formy zajęć.
Sposób obliczania oceny końcowej:

70% ocena z przygotowanego sprawozdania
30% aktywność na zajęciach

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Wykonanie i omówienie zadania praktycznego związanego z tematyką wielokulturową np. wzięcie udziału w Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie.

Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

brak

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

G. Babiński, Pogranicze polsko-ukraińskie. Etniczność, zróżnicowanie religijne, tożsamość, Kraków 1997.
Red. J. Kurczewska, Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasów, t. 2, Warszawa 2006. (tu m.in. o cmentarzach).
Sytuacja religijna na pograniczu polsko-ukraińskim w kontekście stosunków etnicznych (praca zbiorowa)
J. Cichocki, Ksiądz i batiuszka jako autorytety społeczne, „Konteksty” 1996, nr 3-4.
A. Kojew, Sąsiedztwo: między widocznością a niewidocznością, „Kultura i społeczeństwo” 1991, z. 4.
J. Klinger, O istocie prawosławia, Warszawa 1983.
Prace Heleny Duć-Fajfer o Łemkach, też ewentualnie R. Reinfuss, ale u Heleny DF znakomita bibliografia i wielokontekstowo pokazana skomplikowana historia Łemków.
Roczniki „Magury”.
Akcja „Wisła: przyczyny, przebieg, konsekwencje, red. B. Bobusia, Przemyśl 2007,
O ikonie: J. Nowosielski, Teologia ikony lub np. prace Izabeli Trzcińskiem lub Ewy Kocój.
O Romach: A. Bartosz, Nie bój się Cygana, Sejny 1994.
Organizacja przestrzeni synagogi- Muzeum Historyczne w Krakowie- jego oddział na Kazimierzu

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

dr Magdalena Machowska
Artykuły:
Tabor, konie, brud, muzyka, [w] Teatr wielki, mniejszy i codzienny. Studia pod red. P. Kowalskiego, Opole 2002, s. 251-256.
Paradoksy cygańskich kolekcji muzealnych, [w] O graicach i ich przekraczaniu, pod red. P. Kowalskiego i M. Sztandary, Opole 2004, s. 99-112.
Pamiętnik Papuszy, „Literatura Ludowa” 2006, nr 4-5, s. 15-29.
Literacka twórczość Cyganów/Romów. Stan badań, „Teksty Drugie” 2009, nr 5, s. 213-219.
Jak mieszkańcy Murzynowa pamiętają Jacka Olędzkiego? Raport z badań terenowych, „Etnografia Nowa” 2010, nr 2, s. 143-157.
Książka:
Bronisława Wajs Papusza. Między biografią a legendą, ZW Nomos, Kraków 2011, s. 7-364.

Informacje dodatkowe:

Tematy realizowane:
1. Łemkowie jako grupa góralska. Specyfika cech kulturowych (budownictwo, zdobnictwo, charakterystyczne zajęcia).
2. Maziarstwo i dziegieć – charakterystyczne wytwórstwo dla wsi Łosie.
3. Różnice w obrządku greckokatolickim i prawosławnym. Rola śpiewu liturgicznego.
4. Ikonostas – charakterystyka. Ikona i proces jej powstawania. Szkoły malowania ikon. Najbardziej charakterystyczni święci, najlepiej rozpoznawalni w kościele katolickim i prawosławnym. Atrybuty.
5. Cerkiew a kościół katolicki. Różnice i podobieństwa na poziomie symboliki, układu przestrzennego i nazewnictwa (babiniec, bania, chór, ambona, prazdniki itp.)
6. Synagoga. Organizacja przestrzeni, symbolika, nazewnictwo.
7. Czym była akcja „Wisła” i jej następstwa społeczno-polityczne.
8. Kryteria wyboru obiektu kulturowego, potrzebne do zakwalifikowania go jako obiektu kwalifikującego go do Listy światowego dziedzictwa UNESCO.