Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Nazwa:
Kultura i praktyki społeczne w perspektywie socjologii jakościowej
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
HSOC-2-315-II-s
Wydział:
Humanistyczny
Poziom studiów:
Studia II stopnia
Specjalność:
Innowacje i interwencje społeczne
Kierunek:
Socjologia
Semestr:
3
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Polski
Forma studiów:
Stacjonarne
Strona www:
 
Prowadzący moduł:
prof. nadzw. dr hab. Grotowska Stella (stella.grotowska@gmail.com)
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

W ramach zajęć studenci samodzielnie tworzą i przeprowadzają projekt badawczy, wykorzystując posiadaną znajomość teorii z zakresu nauk społecznych oraz różnorodnych metod i technik badawczych.

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 Umie przygotować i przeprowadzić projekt badawczy z zakresu socjologii, wie jak dobrać i wykonać odpowiednie narządzia badawcze właściwe dla metod jakościowych i ilościowych. SOC2A_W09 Egzamin,
Udział w dyskusji,
Referat,
Przygotowanie pracy dyplomowej,
Praca dyplomowa
M_W002 Ma wiedzę jak w oparciu o poznane podczas zajęć koncepcje teoretyczne z zakresu nauk społecznych i humanistycznych analizować zjawiska zachodzące we współczesnym świecie w wymiarze społecznym, politycznym, kulturowym i ekonomicznym . SOC2A_W14 Udział w dyskusji,
Przygotowanie pracy dyplomowej,
Praca dyplomowa,
Egzamin,
Aktywność na zajęciach
M_W003 Zna różnorodne techniki pozyskiwania danych właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych pozwalające na analizowanie procesów i przemian zachodzących współcześnie. SOC2A_W10 Udział w dyskusji,
Przygotowanie pracy dyplomowej,
Prezentacja,
Praca dyplomowa,
Egzamin
Umiejętności: potrafi
M_U001 Zna różnorodne techniki pozyskiwania danych właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych pozwalające na analizowanie procesów oraz przemian zachodzących współcześnie i pisane prac z zakresu socjologii. SOC2A_U10 Przygotowanie pracy dyplomowej,
Praca dyplomowa
M_U002 Potrafi korzystać z różnorodnych źródeł i technik pozyskiwania danych właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych i dokonywać ich selekcji. SOC2A_U12 Udział w dyskusji,
Przygotowanie pracy dyplomowej,
Praca dyplomowa,
Egzamin
M_U003 Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk i procesów zachodzących współcześnie w oparciu o właściwe narzędzia badawcze i z użyciem odpowiedniej terminologii i przygotować samodzielna pracę lub projekt badawczy z tego zakresu. SOC2A_U08 Udział w dyskusji,
Przygotowanie pracy dyplomowej,
Praca dyplomowa
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 Samodzielnie poszukuje rozwiązań zadań teoretycznych i praktycznych, korzystając z właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych źródeł. SOC2A_K02 Udział w dyskusji,
Przygotowanie pracy dyplomowej,
Praca dyplomowa,
Egzamin,
Aktywność na zajęciach
M_K002 Wypowiada się w sposób krytyczny w dyskusji. Jest otwarty na argumenty i nnych i pod ich wpływem modyfikuje swoje stanowisko. SOC2A_K03 Udział w dyskusji,
Aktywność na zajęciach
M_K003 Ma potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich umiejętności z zakresu posługiwania się językiem polskim i obcym oraz terminologią z dziedziny nauk społecznych i humanistycznych. SOC2A_K01 Udział w dyskusji,
Przygotowanie pracy dyplomowej,
Praca dyplomowa,
Egzamin,
Aktywność na zajęciach
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 0 0 0 0 0 30 0 0 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 Umie przygotować i przeprowadzić projekt badawczy z zakresu socjologii, wie jak dobrać i wykonać odpowiednie narządzia badawcze właściwe dla metod jakościowych i ilościowych. - - - - - + - - - - -
M_W002 Ma wiedzę jak w oparciu o poznane podczas zajęć koncepcje teoretyczne z zakresu nauk społecznych i humanistycznych analizować zjawiska zachodzące we współczesnym świecie w wymiarze społecznym, politycznym, kulturowym i ekonomicznym . - - - - - + - - - - -
M_W003 Zna różnorodne techniki pozyskiwania danych właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych pozwalające na analizowanie procesów i przemian zachodzących współcześnie. - - - - - + - - - - -
Umiejętności
M_U001 Zna różnorodne techniki pozyskiwania danych właściwe dla nauk społecznych i humanistycznych pozwalające na analizowanie procesów oraz przemian zachodzących współcześnie i pisane prac z zakresu socjologii. - - - - - + - - - - -
M_U002 Potrafi korzystać z różnorodnych źródeł i technik pozyskiwania danych właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych i dokonywać ich selekcji. - - - - - - - - - - -
M_U003 Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk i procesów zachodzących współcześnie w oparciu o właściwe narzędzia badawcze i z użyciem odpowiedniej terminologii i przygotować samodzielna pracę lub projekt badawczy z tego zakresu. - - - - - + - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 Samodzielnie poszukuje rozwiązań zadań teoretycznych i praktycznych, korzystając z właściwych dla nauk społecznych i humanistycznych źródeł. - - - - - + - - - - -
M_K002 Wypowiada się w sposób krytyczny w dyskusji. Jest otwarty na argumenty i nnych i pod ich wpływem modyfikuje swoje stanowisko. - - - - - + - - - - -
M_K003 Ma potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich umiejętności z zakresu posługiwania się językiem polskim i obcym oraz terminologią z dziedziny nauk społecznych i humanistycznych. - - - - - + - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 52 godz
Punkty ECTS za moduł 2 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 godz
Przygotowanie do zajęć 17 godz
Dodatkowe godziny kontaktowe 5 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Zajęcia seminaryjne (30h):

Celem seminarium jest przygotowanie uczestników do prowadzenia samodzielnej pracy badawczej koniecznej do napisania pracy dyplomowej – trenowanie umiejętności zdobywania informacji i wyciągania wniosków, a także pisania akademickiego.

Zapraszam na seminarium studentów zainteresowanych problematyką kultury i codzienności, np. formy codziennych interakcji i ich przemiany, użytkowanie mediów (w tym piractwo), praca, zakupy, “wyższe” formy aktywności kulturalnej (muzea, galerie sztuki, koncerty, odczyty, prelekcje), czas wolny, mieszkanie i dom, ludzie i ich zwierzęta, przyjaciele i relacje towarzyskie, ciało, ubiór, sport, dieta, emocje etc.
To jedynie przykłady, możliwe są analizy innych zjawisk.

Treści programowe obejmują konstruowanie projektu badawczego – tworzenie ram pojęciowych, formułowanie pytań badawczych, narzędzia badawcze, ustalanie rodzaju i zakresu zbieranych danych; zarządzanie danymi, analiza danych, wnioskowanie i weryfikacja wniosków, ocena jakości wniosków, pisanie raportu – główny problem, odbiorcy, styl, wykorzystanie danych; kwestie etyczne związane z realizacją projektów badawczych.Przedmiotem badań w ramach seminarium będzie kultura rozumiana jako ekspresyjny wymiar ludzkiego życia, obejmujący działania społeczne, przedmioty i przekonania, które są znaczące (Griswold 2013: 42). W obszarze zainteresowań znajdują się analizy powyższych zjawisk, a także ich relacji z instytucjami społecznymi, sposobami życia wspólnotowego oraz wprowadzanymi do nich innowacjami oraz społeczno-kulturowymi zmianami W ramach seminarium zajmować się będziemy jakościowymi badaniami wybranych przez uczestników problemów istotnych dla kultury współczesnej.
Kilkanaście przykładowych tematów analizują autorzy prac podanych w bibliografii, nie
wyczerpują one jednak spektrum możliwych tematów.

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Zajęcia seminaryjne: Na zajęciach seminaryjnych podstawą jest prezentacja multimedialna oraz ustna prowadzona przez studentów. Kolejnym ważnym elementem kształcenia są odpowiedzi na powstałe pytania, a także dyskusja studentów nad prezentowanymi treściami.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

terminowe oddawania części pracy

Zasady udziału w zajęciach:
  • Zajęcia seminaryjne:
    – Obecność obowiązkowa: Tak
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci prezentują na forum grupy temat wskazany przez prowadzącego oraz uczestniczą w dyskusji nad tym tematem. Ocenie podlega zarówno wartość merytoryczna prezentacji, jak i tzw. kompetencje miękkie.
Sposób obliczania oceny końcowej:

- uczestnictwo w zajęciach
- przedstawienie konspektu pracy oraz dowolnego krótkiego (ok. 5-10 stron fragmentu) teoretycznego lub metodologicznego pracy,
- przedstawienie fragmentu wybranego tekstu socjologicznego z obszaru własnych badań,
- prezentowanie fragmentów własnej pracy i ich dyskusja podczas zajęć.

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

indywidualne konsultacje z prowadzącym

Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

Nie podano

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, Warszawa 2015.
Becker H. Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009.
Bourdieu P, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.
Bourdieu P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010.
Domański H. i in., Wzory jedzenia a struktura społeczna, Warszawa 2015.
Domaradzki J., Opus Dei. Ethos pracy w doktrynie i praktyce, Kraków 2010.
Dudzińska A., System zamknięty: socjologiczna analiza procesu legislacyjnego, Warszawa 2015.
Dymnel A. i in., Kultura czytelnicza i informacyjna: teoria i praktyka, Lublin 2015.
Fundamenty dobrego społeczeństwa: wartości, red. M. Bogunia-Borowska, Kraków 2015.
Giddens A., Stanowienie społeczeństwa, Poznań 2003.
Goffman E., Zachowanie w miejscach publicznych, Warszawa 2008.
Griswold W., Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Warszawa 2013.

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

– “Czy architektura czasów PRL ma znaczenie? Analiza wydarzenia medialnego”, “Opuscula Sociologica” 2016 nr 3.
– “Sekularyzacja polityki w katolickim kraju. Religia w dyskursie medialnym prawicowych portali internetowych w kampanii prezydenckiej w Polsce w 2015 roku”, “Przegląd Religioznawczy” 2015 nr 1.
–”Turystyka religijna osób starszych w Polsce – próba analizy jakościowej", “Turystyka Kulturowa” 2017 nr 3.

Informacje dodatkowe:

Przedmiot należy do grupy modułów angażujących studentów do udziału w działalności naukowej.