Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Nazwa:
Zarządzanie projektami
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
ZSDA-3-0016-s
Wydział:
Szkoła Doktorska AGH
Poziom studiów:
Studia III stopnia
Specjalność:
-
Kierunek:
Szkoła Doktorska AGH
Semestr:
0
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Polski
Forma studiów:
Stacjonarne
Prowadzący moduł:
dr hab. inż. Szymczyk Piotr (Piotr.Szymczyk@agh.edu.pl)
Dyscypliny:
Moduł multidyscyplinarny
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

Moduł ten pozwala poznać od strony teoretycznej jak i praktycznej zagadnienia związane z prowadzeniem rożnego rodzaju projektów. Daje też możliwość ubiegania się o certyfikację w tej dziedzinie.

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę. SDA3A_W01 Wykonanie projektu
Umiejętności: potrafi
M_U001 Potrafi formułować problemy dabawcze SDA3A_U01 Wykonanie projektu
M_U002 Potrafi komunikować się. SDA3A_U02 Wykonanie projektu
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 Rozumie potrzebę stałego rozwoju. SDA3A_K01 Wykonanie projektu
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 15 0 0 15 0 0 0 0 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę. + - - + - - - - - - -
Umiejętności
M_U001 Potrafi formułować problemy dabawcze + - - + - - - - - - -
M_U002 Potrafi komunikować się. - - - + - - - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 Rozumie potrzebę stałego rozwoju. + - - + - - - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 130 godz
Punkty ECTS za moduł 4 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 godz
Przygotowanie do zajęć 10 godz
przygotowanie projektu, prezentacji, pracy pisemnej, sprawozdania 70 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 20 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład (15h):

  1. Wprowadzenie do zarządzania projektami
  2. Przegląd metodyk prowadzenia projektów
    Waterfall
    PMBok
    ITIL
    eXtreme programming
    Agile
    Scrum
  3. Wprowadzenie do metodyki Prince2
    Cel i zakres
    Struktura
  4. Pryncypia Prince2
    Ciągła zasadność biznesowa
    Korzystanie z doświadczeń
    Zdefiniowane role i obowiązki
    Zarządzanie etapowe
    Zarządzanie z wykorzystaniem tolerancji
    Koncentracja na produktach
    Dostosowanie do warunków projektu
  5. Tematy Prince2
    Uzasadnienie biznesowe
    Organizacja
    Jakość
    Plany
    Ryzyko
    Zmiana
    Postęp
  6. Procesy Prince2
    Przygotowanie projektu
    Zarządzanie strategiczne projektu
    Inicjowanie projektu
    Sterowanie etapem
    Zarządzanie dostarczaniem produktów
    Zarządzanie końcem etapu
    Zamykanie projektu
  7. Dokumenty spotykane w Prince2
    Dokument opisujący podejście do zarządzania korzyściami
    Dokument opisujący uzasadnienie biznesowe
    Dokument opisujący podejście do sterowania zmianami
    Raport z punktu kontrolnego
    Dokument opisujący podejście do zarządzania komunikacją
    Zapis obiektu konfiguracji
    Dziennik projektu
    Raport końcowy projektu
    Raport końcowy etapu
    Raport nadzwyczajny
    Raport okresowy
    Rejestr zagadnień
    Raport o zagadnieniu
    Dziennik doświadczeń
    Raport doświadczeń
    Plan projektu
    Plan etapu
    Plan zespołu
    Plan nadzwyczajny
    Opis projektu
    Zestawienie statusu produktów
    Założenia projektu
    Dokumentacja inicjowania projektu
    Opis produktu końcowego projektu
    Dokument opisujący podejście do zarządzania jakością
    Rejestr jakości
    Dokument opisujący podejście do zarządzania ryzykiem
    Rejestr ryzyk
    Dokument opisujący grupę zadań
  8. Oprogramowanie wspomagające prowadzenie projektów
    Microsoft Project
    ProjectLibre
    P2Ware
    Inne programy i portale
  9. Przykładowy projekt
  10. Certyfikacja

Ćwiczenia projektowe (15h):

Projekt będzie polegał na zaplanowaniu i hipotetycznym zrealizowaniu określonego projektu przy pomocy metodyki Prince2. Pozwoli na ugruntowanie teoretycznej wiedzy oraz przećwiczenie jej na rzeczywistym przykładzie.

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Wykład: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej w połączeniu z klasycznym wykładem tablicowym wzbogaconymi o pokazy odnoszące się do prezentowanych zagadnień.
  • Ćwiczenia projektowe: Studenci wykonują zadany projekt samodzielnie, bez większej ingerencji prowadzącego. Ma to wykształcić poczucie odpowiedzialności za pracę w grupie oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Wykonanie projektu i uzyskanie pozytywnej oceny

Zasady udziału w zajęciach:
  • Wykład:
    – Obecność obowiązkowa: Tak
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci uczestniczą w zajęciach poznając kolejne treści nauczania zgodnie z syllabusem przedmiotu. Studenci winni na bieżąco zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości. Rejestracja audiowizualna wykładu wymaga zgody prowadzącego.
  • Ćwiczenia projektowe:
    – Obecność obowiązkowa: Tak
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci wykonują prace praktyczne mające na celu uzyskanie kompetencji zakładanych przez syllabus. Ocenie podlega sposób wykonania projektu oraz efekt końcowy.
Sposób obliczania oceny końcowej:

Zaliczenie na podstawie oceny z projektu.

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Student nadrobi prace nad projektem

Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

Ogólne wiadomości związane z tematyką zarządzania.

Zalecana literatura i pomoce naukowe:
  • Robert K. Wysocki, Rudd McGary: “Efektywne zarządzanie projektami”, Wydawnictwo Helion 2005
  • Materiały firmy AXELOS: “PRINCE2 – Skuteczne zarządzanie projektami”, Wydawnictwo Axelos 2018
  • Materiały firmy AXELOS: “PRINCE2 Handbook”, Wydawnictwo Axelos 2017
  • Adam Koszlajda: “Zarządzanie projektami IT przewodnik po metodykach”, Wydawnictwo Helion 2010
  • Piotr Wróblewski: “Zarządzanie projektami z wykorzystaniem darmowego oprogramowania” Wydawnictwo Helion 2009
  • Marc Loeffler: “Agile, retrospektywy w zarządzaniu standardami”, Wydawnictwo Helion 2018
  • Ken Schwaber, Jeff Sutherland: “Tworzenie oprogramowania w 30 dni. Programuj zwinnie i szybko!”, Wydawnictwo Helion 2013
  • Ken Schwaber, Jeff Sutherland: “Scrum Guide™,Przewodnik po Scrumie: Reguły gry” (https://www.scrum.org/resources/scrum-guide)
  • Andrew Stellman, Jennifer Greene: “Rusz głową! AGILE”, Wydawnictwo Helion 2017
  • Robert C. Martin: "Zwinne wytwarzanie oprogramowania. Najlepsze zasady, wzorce i praktyki, Wydawnictwo Helion 2015
  • Michał Kopczewski: “Alfabet zarządzania projektami”, Wydawnictwo Helion 2015
  • Scott Daley: “Project 2013. Opanuj każdy projekt”, Wydawnictwo Helion 2014
Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

Nie podano dodatkowych publikacji

Informacje dodatkowe:

Brak