Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Nazwa:
Volunteered Geographic Information
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
ZSDA-3-0085-s
Wydział:
Szkoła Doktorska AGH
Poziom studiów:
Studia III stopnia
Specjalność:
-
Kierunek:
Szkoła Doktorska AGH
Semestr:
0
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Angielski
Forma studiów:
Stacjonarne
Strona www:
 
Prowadzący moduł:
dr hab. inż, prof. AGH Cichociński Piotr (piotr.cichocinski@agh.edu.pl)
Dyscypliny:
informatyka techniczna i telekomunikacja, inżynieria lądowa i transport, inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, nauki o Ziemi i środowisku, nauki socjologiczne
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

Student gets to know principles of creation and use of VGI, IT tools used to build Web Mapping sites and licenses on which free software and open data, especially spatial, are made available. Retrieves data from OpenStreetMap and assesses their quality. Formulate and solve spatial tasks using specialized analysis methods and retrieved data. Adds data to OSM according to community-defined tagging standards. Makes web maps using free software and open specifications.

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 principles of creation and use of VGI SDA3A_W07, SDA3A_W05, SDA3A_W04, SDA3A_W06, SDA3A_W01 Sprawozdanie,
Odpowiedź ustna,
Wykonanie ćwiczeń,
Kolokwium,
Aktywność na zajęciach
M_W002 IT tools used to build Web Mapping sites SDA3A_W07, SDA3A_W04 Sprawozdanie,
Odpowiedź ustna,
Kolokwium,
Wykonanie ćwiczeń,
Aktywność na zajęciach
M_W003 licenses on which free software and open data, especially spatial, are made available SDA3A_W07, SDA3A_W05, SDA3A_W04, SDA3A_W06 Sprawozdanie,
Odpowiedź ustna,
Kolokwium,
Wykonanie ćwiczeń,
Aktywność na zajęciach
Umiejętności: potrafi
M_U001 formulate and solve spatial tasks using specialized analysis tools and VGI SDA3A_U07, SDA3A_U06, SDA3A_U01 Sprawozdanie,
Odpowiedź ustna,
Kolokwium,
Wykonanie ćwiczeń,
Aktywność na zajęciach
M_U002 create, modify, update and use VGI, as well as evaluate its quality SDA3A_U07, SDA3A_U06, SDA3A_U01, SDA3A_U03 Sprawozdanie,
Odpowiedź ustna,
Kolokwium,
Wykonanie ćwiczeń,
Aktywność na zajęciach
M_U003 make web maps using free software and open specifications SDA3A_U02, SDA3A_U01, SDA3A_U03 Sprawozdanie,
Odpowiedź ustna,
Wykonanie ćwiczeń,
Aktywność na zajęciach
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 ensure adequate crowdsourced data quality SDA3A_K01 Sprawozdanie,
Odpowiedź ustna,
Wykonanie ćwiczeń,
Aktywność na zajęciach
M_K002 popularize the use and creation of VGI SDA3A_K03, SDA3A_K02 Sprawozdanie,
Odpowiedź ustna,
Wykonanie ćwiczeń,
Aktywność na zajęciach
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 8 0 0 22 0 0 0 0 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 principles of creation and use of VGI + - - + - - - - - - -
M_W002 IT tools used to build Web Mapping sites + - - + - - - - - - -
M_W003 licenses on which free software and open data, especially spatial, are made available + - - + - - - - - - -
Umiejętności
M_U001 formulate and solve spatial tasks using specialized analysis tools and VGI - - - + - - - - - - -
M_U002 create, modify, update and use VGI, as well as evaluate its quality - - - + - - - - - - -
M_U003 make web maps using free software and open specifications - - - + - - - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 ensure adequate crowdsourced data quality - - - + - - - - - - -
M_K002 popularize the use and creation of VGI - - - + - - - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50 godz
Punkty ECTS za moduł 2 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 godz
Przygotowanie do zajęć 6 godz
przygotowanie projektu, prezentacji, pracy pisemnej, sprawozdania 6 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 6 godz
Dodatkowe godziny kontaktowe 2 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład (8h):

  • Volunteered geographic information (VGI): definition, characteristics, demand (open data) and possibilities of creation (Web 2.0), benefits and weaknesses, examples.
  • OpenStreetMap (OSM): database structure, data sources, selected software for editing OSM database, OSM quality evaluation, application areas.
  • VGI quality: criteria and methodologies.
  • Integration, analysis, and applIcations of VGI: VGI in spatial planning, VGI and crowdsourcing in environmental monitoring (crisis response), VGI in mobility.
  • Crowdsourced geographic information use in government and spatial data infrastructures (SDI).
  • Web mapping: sharing VGI on the Internet using free software and open specifications.

Ćwiczenia projektowe (22h):

  • Retrieving data from OSM. OSM data quality evaluation. Examples of OSM data applications.
  • Applications of other crowdsourced data sets: geocoding (OpenAdresses), …
  • Adding data to OpenStreetMap in a known place according to community-defined tagging standards.
  • Making web maps with free software and open standards.

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Wykład: The content presented at the lecture is communicated in the form of a multimedia presentation in combination with a classic blackboard lecture enriched with demonstrations related to the presented topics.
  • Ćwiczenia projektowe: Students prepare the project on their own, without much intervention of the teacher. This is to develop a sense of responsibility for teamwork and responsibility for decisions made.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:
  1. Active participation and positive results of current checking whether the assumed learning outcomes have been achieved by the student are the basis for passing the course.
  2. Participation in classes is obligatory. A maximum of two unexcused absences per semester is allowed. A justification for absence may be health reasons (confirmed by medical exemption) or other important reasons recognized by the person conducting the exercise. The student is obliged to justify absence at the first class after the cause of absence has ceased. Exceeding the threshold of 20% of unexcused absences results in the lack of the possibility to pass the course.
  3. In exceptional cases, a student who has exceeded the above-mentioned limits for important random reasons or because of a documented long-term illness may obtain the teacher’s consent to pass the course.
  4. The program of the course includes 5-6 exercises (or 2-3 projects) and 1-2 tests every semester. All topics / projects and tests must be passed.
  5. The ongoing control of learning outcomes is based on: checking exercises / projects systematically submitted by students (on a computer screen or in the form of a write-up), verifying the knowledge of issues covered by a given exercises (a student may be asked to explain / present how to implement the task), conducting practical test at the computer and written tests of theoretical knowledge.
  6. Student can become acquainted with detailed results of the evaluation of written work (exercises, projects, tests) only in person at the teacher.
  7. The student should keep files created as a result of the implementation of exercises / projects until passing thInformacja geograficzna gromadzona przez wolontariuszye course.
  8. Detected lack of independence of the student’s work or use of unauthorized materials results in failing grade (2.0) in the nearest term of passing. In addition, detected cases of plagiarism will be reported to the dean’s authorities.
  9. The possibility of using auxiliary materials is determined by the teacher for each test. During tests it is forbidden to use devices that allow the registration, storage and playback of texts or images, in particular mobile phones.
  10. An unexcused absence from the test results in obtaining “nb”.
  11. The student is obliged to correct the test, from which she obtained a failing grade (2.0). It is not possible to correct positively passed test.
  12. Passing the course is made on the basis of control of learning outcomes during the semester and should be made no later than on the last day of the semester in which the classes are conducted (Deadline 1). The grade is a weighted average of the grades from tests (weight 0.6) and grades for completed exercises / projects (weight 0.4). Failure to pass the course within the prescribed period results in obtaining the failing grade (2.0). Two additional deadlines are set: Deadline 2 – until the end of the basic session, Deadline 3 – until the end of the re-sit session.
Zasady udziału w zajęciach:
  • Wykład:
    – Obecność obowiązkowa: Nie
    – Zasady udziału w zajęciach: Students participate in classes learning new content according to the syllabus of the course. Students should ask questions and clarify doubts on an ongoing basis. Audiovisual registration of a lecture requires the consent of the lecturer.
  • Ćwiczenia projektowe:
    – Obecność obowiązkowa: Tak
    – Zasady udziału w zajęciach: Students carry out practical work in order to acquire the competences assumed by the syllabus. The way the project is carried out and the final result are evaluated.
Sposób obliczania oceny końcowej:

FG = P
where:
P – grade from project classes (arithmetic mean of all deadlines; if the grade of at least one deadline is positive, then P>=3.0)

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Compensation of backlogs resulting from the student’s absence from the classes consists in participation in classes with another group (as far as free computers are available) or through the individual implementation of the tasks to be performed on these classes.

Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

Basic knowledge of geographic information systems (GIS). Basic knowledge of English.

Zalecana literatura i pomoce naukowe:
  1. Capineri, C, Haklay, M, Huang, H, Antoniou, V, Kettunen, J, Ostermann, F and Purves, R. (eds.) European Handbook of Crowdsourced Geographic Information. London: Ubiquity Press 2016.
  2. Haklay, M., Antoniou, V., Basiouka, S., Soden, R., and Mooney, P., Crowdsourced geographic information use in government, Report to GFDRR (World Bank). London 2014.
  3. Kubik T. GIS : rozwiązania sieciowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  4. Open Geospatial Consortium (OGC) specifications: CSW,WMS, WFS, WFS-T, WCS, WPS. http://www.opengeospatial.org/standards
Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:
  1. Cichociński P.: Przegląd darmowego oprogramowania do udostępniania danych przestrzennych w Internecie (Review of free software for spatial data sharing on the Internet). XXVIII Ogólnopolska Konferencja Kartograficzna „Mapa w systemach komputerowych”. Szczecin, 25-27 października 2001 r.
  2. Cichociński P.: Metadane i jakość danych w systemach informacji geograficznej (Metadata and data quality in geographic information systems). III Krajowa Konferencja Naukowa „Technologie Przetwarzania Danych”. MateriaBasic knowledge of geographic information systems (GIS). Basic knowledge of English.ły konferencyjne. Poznań, 21-23 czerwca 2010 r. WNT, Warszawa 2010.
  3. Bielecka E., Cichociński P., Iwaniak A., Krawczyk A., Pachół P.: Przegląd polskich geoportali na podstawie konkursu „The SDI Best Practice Award 2009” (A review of polish geoportals on the basis of „The SDI Best Practice Award 2009” competition). Roczniki Geomatyki 2010, tom VIII, zeszyt 6, s. 19-27. Warszawa 2010.
  4. Cichociński P.: Ocena przydatności OpenStreetMap jako źródła danych dla analiz sieciowych (Assessment of OpenStreetMap suitability as a data source for network analysis). Roczniki Geomatyki 2012, tom X, zeszyt 7, s. 15-24. Warszawa 2012.
  5. Cichociński P.: Propozycja geoportalu dla przestrzenno-czasowych danych statystycznych (A proposal of a geo-portal for spatio-temporal statistical data). Roczniki Geomatyki 2013, Tom XI, Zeszyt 1(58), s. 35-44. Warszawa 2013.
Informacje dodatkowe:
  1. Information, announcements, results of tests, as well as auxiliary materials for classes are posted on the course website placed on the University e-Learning Platform (https://upel.agh.edu.pl/wggiis). The password for access to the course is provided by the lecturer at the first class. Publication of information on this site is considered to be made available to students.
  2. Individual consultations, held on dates announced at the beginning of each semester are supplementary to all forms of classes.
  3. Classes are held at the Computer Laboratory of the Department of Mining Surveying and Environmental Engineering. The student is required to know and comply with the rules and regulations in force on the website http://pk.geod.agh.edu.pl.