Moduł oferowany także w ramach programów studiów:
Informacje ogólne:
Nazwa:
Wybrane zagadnienia z chemii materiałów budowlanych
Tok studiów:
2019/2020
Kod:
CTCH-2-231-s
Wydział:
Inżynierii Materiałowej i Ceramiki
Poziom studiów:
Studia II stopnia
Specjalność:
-
Kierunek:
Technologia Chemiczna
Semestr:
2
Profil:
Ogólnoakademicki (A)
Język wykładowy:
Polski
Forma studiów:
Stacjonarne
Strona www:
 
Prowadzący moduł:
Nocuń-Wczelik Wiesława (wiesia@agh.edu.pl)
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć

Opis efektów uczenia się dla modułu zajęć
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Powiązania z KEU Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w ramach poszczególnych form zajęć i dla całego modułu zajęć
Wiedza: zna i rozumie
M_W001 a rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych elementów matematyki, fizyki, chemii, krystalografii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku Aktywność na zajęciach,
Kolokwium
M_W002 uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie chemii budowlanej CB2A_K02 ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretacji CB2A_K03 ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w chemii budowlanej CB2A_K04 potrafi pracować w grupie; postępuje zgodnie z zasadami etyki CB2A_K05 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie chemii budowlanej CB2A_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy CB2A_K07 ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni technicznej, podejmuje refleksje na temat etycznych, naukowych i społecznych aspektów związanych z wykonywana pracą
M_W003 uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie chemii budowlanej CB2A_K02 ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretacji CB2A_K03 ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w chemii budowlanej CB2A_K04 potrafi pracować w grupie; postępuje zgodnie z zasadami etyki CB2A_K05 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie chemii budowlanej CB2A_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy CB2A_K07 ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni technicznej, podejmuje refleksje na temat etycznych, naukowych i społecznych aspektów związanych z wykonywana pracą
Umiejętności: potrafi
M_U001 ma szczegółową, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie technologii materiałów, w szczególności ich wytwarzania, badania właściwości i zakresu stosowania w budownictwie oraz modyfikacji i recyklingu, zna trendy rozwojowe w zakresie nowoczesnych technologii oraz metod recyklingu zużytych materiałów Aktywność na zajęciach,
Udział w dyskusji,
Zaangażowanie w pracę zespołu
M_U002 uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie chemii budowlanej CB2A_K02 ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretacji CB2A_K03 ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w chemii budowlanej CB2A_K04 potrafi pracować w grupie; postępuje zgodnie z zasadami etyki CB2A_K05 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie chemii budowlanej CB2A_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy CB2A_K07 ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni technicznej, podejmuje refleksje na temat etycznych, naukowych i społecznych aspektów związanych z wykonywana pracą Aktywność na zajęciach,
Kolokwium
M_U003 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych, właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie CB2A_U02 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym CB2A_U03 potrafi opracować i przedstawić rezultaty badań, w języku polskim lub w języku angielskim, stosując techniki wizualizacji komputerowej CB2A_U04 potrafi przygotować i przedstawić pracę o charakterze badawczym, projektowym, aplikacyjnym, analizy teoretycznej zagadnienia praktycznego lub monograficznym oraz potrafi korzystać z naukowych baz danych i komercyjnych programów obliczeniowych CB2A_U05 potrafi dokonać krytycznej analizy materiałów źródłowych i potrafi przygotować do druku własne opracowanie oraz prezentację ilustrującą zaawansowane problemy techniczne z zakresu technologii chemicznej CB2A_U06 ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i innych Aktywność na zajęciach,
Kolokwium
M_U004 otrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych, właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie CB2A_U02 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym CB2A_U03 potrafi opracować i przedstawić rezultaty badań, w języku polskim lub w języku angielskim, stosując techniki wizualizacji komputerowej CB2A_U04 potrafi przygotować i przedstawić pracę o charakterze badawczym, projektowym, aplikacyjnym, analizy teoretycznej zagadnienia praktycznego lub monograficznym oraz potrafi korzystać z naukowych baz danych i komercyjnych programów obliczeniowych CB2A_U05 potrafi dokonać krytycznej analizy materiałów źródłowych i potrafi przygotować do druku własne opracowanie oraz prezentację ilustrującą zaawansowane problemy techniczne z zakresu technologii chemicznej CB2A_U06 ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i innych CB2A_U07 potrafi odpowiednio dobrać metodę badawczą dla określenia wybranych właściwości materiałów; zna możliwości i ograniczenia tych metod CB2A_ Aktywność na zajęciach,
Kolokwium
Kompetencje społeczne: jest gotów do
M_K001 ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni technicznej, podejmuje refleksje na temat etycznych, naukowych i społecznych aspektów związanych z wykonywana pracą Zaangażowanie w pracę zespołu
M_K002 uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie chemii budowlanej CB2A_K02 ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretacji CB2A_K03 ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w chemii budowlanej CB2A_K04 potrafi pracować w grupie; postępuje zgodnie z zasadami etyki CB2A_K05 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie chemii budowlanej CB2A_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy CB2A_K07 ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni technicznej, podejmuje refleksje na temat etycznych, naukowych i społecznych aspektów związanych z wykonywana pracą
Liczba godzin zajęć w ramach poszczególnych form zajęć:
SUMA (godz.)
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
30 15 0 0 0 0 15 0 0 0 0 0
Matryca kierunkowych efektów uczenia się w odniesieniu do form zajęć i sposobu zaliczenia, które pozwalają na ich uzyskanie
Kod MEU Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do Forma zajęć dydaktycznych
Wykład
Ćwicz. aud
Ćwicz. lab
Ćw. proj.
Konw.
Zaj. sem.
Zaj. prakt
Zaj. terenowe
Zaj. warsztatowe
Prace kontr. przejść.
Lektorat
Wiedza
M_W001 a rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych elementów matematyki, fizyki, chemii, krystalografii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku - - - - - - - - - - -
M_W002 uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie chemii budowlanej CB2A_K02 ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretacji CB2A_K03 ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w chemii budowlanej CB2A_K04 potrafi pracować w grupie; postępuje zgodnie z zasadami etyki CB2A_K05 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie chemii budowlanej CB2A_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy CB2A_K07 ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni technicznej, podejmuje refleksje na temat etycznych, naukowych i społecznych aspektów związanych z wykonywana pracą + - - - - - - - - - -
M_W003 uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie chemii budowlanej CB2A_K02 ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretacji CB2A_K03 ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w chemii budowlanej CB2A_K04 potrafi pracować w grupie; postępuje zgodnie z zasadami etyki CB2A_K05 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie chemii budowlanej CB2A_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy CB2A_K07 ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni technicznej, podejmuje refleksje na temat etycznych, naukowych i społecznych aspektów związanych z wykonywana pracą - - - - - + - - - - -
Umiejętności
M_U001 ma szczegółową, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie technologii materiałów, w szczególności ich wytwarzania, badania właściwości i zakresu stosowania w budownictwie oraz modyfikacji i recyklingu, zna trendy rozwojowe w zakresie nowoczesnych technologii oraz metod recyklingu zużytych materiałów - - - - - - - - - - -
M_U002 uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie chemii budowlanej CB2A_K02 ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretacji CB2A_K03 ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w chemii budowlanej CB2A_K04 potrafi pracować w grupie; postępuje zgodnie z zasadami etyki CB2A_K05 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie chemii budowlanej CB2A_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy CB2A_K07 ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni technicznej, podejmuje refleksje na temat etycznych, naukowych i społecznych aspektów związanych z wykonywana pracą - - - - - - - - - - -
M_U003 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych, właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie CB2A_U02 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym CB2A_U03 potrafi opracować i przedstawić rezultaty badań, w języku polskim lub w języku angielskim, stosując techniki wizualizacji komputerowej CB2A_U04 potrafi przygotować i przedstawić pracę o charakterze badawczym, projektowym, aplikacyjnym, analizy teoretycznej zagadnienia praktycznego lub monograficznym oraz potrafi korzystać z naukowych baz danych i komercyjnych programów obliczeniowych CB2A_U05 potrafi dokonać krytycznej analizy materiałów źródłowych i potrafi przygotować do druku własne opracowanie oraz prezentację ilustrującą zaawansowane problemy techniczne z zakresu technologii chemicznej CB2A_U06 ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i innych - - - - - - - - - - -
M_U004 otrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych, właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie CB2A_U02 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym CB2A_U03 potrafi opracować i przedstawić rezultaty badań, w języku polskim lub w języku angielskim, stosując techniki wizualizacji komputerowej CB2A_U04 potrafi przygotować i przedstawić pracę o charakterze badawczym, projektowym, aplikacyjnym, analizy teoretycznej zagadnienia praktycznego lub monograficznym oraz potrafi korzystać z naukowych baz danych i komercyjnych programów obliczeniowych CB2A_U05 potrafi dokonać krytycznej analizy materiałów źródłowych i potrafi przygotować do druku własne opracowanie oraz prezentację ilustrującą zaawansowane problemy techniczne z zakresu technologii chemicznej CB2A_U06 ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i innych CB2A_U07 potrafi odpowiednio dobrać metodę badawczą dla określenia wybranych właściwości materiałów; zna możliwości i ograniczenia tych metod CB2A_ - - - - - - - - - - -
Kompetencje społeczne
M_K001 ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni technicznej, podejmuje refleksje na temat etycznych, naukowych i społecznych aspektów związanych z wykonywana pracą - - - - - - - - - - -
M_K002 uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie chemii budowlanej CB2A_K02 ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretacji CB2A_K03 ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w chemii budowlanej CB2A_K04 potrafi pracować w grupie; postępuje zgodnie z zasadami etyki CB2A_K05 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie chemii budowlanej CB2A_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy CB2A_K07 ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni technicznej, podejmuje refleksje na temat etycznych, naukowych i społecznych aspektów związanych z wykonywana pracą - - - - - - - - - - -
Nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS)
Forma aktywności studenta Obciążenie studenta
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godz
Punkty ECTS za moduł 3 ECTS
Udział w zajęciach dydaktycznych/praktyka 30 godz
Przygotowanie do zajęć 11 godz
przygotowanie projektu, prezentacji, pracy pisemnej, sprawozdania 14 godz
Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 20 godz
Szczegółowe treści kształcenia w ramach poszczególnych form zajęć (szczegółowy program wykładów i pozostałych zajęć)
Wykład (15h):

Natura fizykochemiczna materiału a właściwości. Reakcje w stanie stałym; klasyfikacja, mechanizm, kinetyka. Procesy przemysłowe jako przykłady reakcji z udziałem fazy stałej. Reakcje faza stała – faza gazowa i ich znaczenie; kinetyka; przykłady. Reguła faz i układy (dwuskładnikowe, trójskładnikowe); przykłady wykorzystania w praktyce. Stan (nie)równowagi. Domieszki, mineralizatory, eutektyki, faza ciekła w reakcjach w wysokiej temperaturze. Wykorzystanie zjawiska polimorfizmu i izomorfizmu. Roztwory stałe w praktyce. Układy rozproszone; dyfuzja, sedymentacja, zjawiska elektrokinetyczne, aerozole. Znaczenie koloidów w technologii materiałów budowlanych. Materiały szkliste i amorficzne w technologii materiałów budowlanych. Reologiczne właściwości układów woda – materiał w wybranych technologiach. Powierzchnia materiałów, zjawiska kapilarne a trwałość.

Zajęcia seminaryjne (15h):

Poszerzenie tematyki wykładów w oparciu o referaty studenckie przygotowane wyłącznie na podstawie wskazanej literatury obcojęzycznej, z zestawieniem słownictwa i definicji podstawowych pojęć, z dyskusją i podsumowaniem przez prowadzącego.

Pozostałe informacje
Metody i techniki kształcenia:
  • Wykład: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej w połączeniu z klasycznym wykładem tablicowym wzbogaconymi o pokazy odnoszące się do prezentowanych zagadnień.
  • Zajęcia seminaryjne: Na zajęciach seminaryjnych podstawą jest prezentacja multimedialna oraz ustna prowadzona przez studentów. Kolejnym ważnym elementem kształcenia są odpowiedzi na powstałe pytania, a także dyskusja studentów nad prezentowanymi treściami.
Warunki i sposób zaliczenia poszczególnych form zajęć, w tym zasady zaliczeń poprawkowych, a także warunki dopuszczenia do egzaminu:

Zasady udziału w zajęciach:
  • Wykład:
    – Obecność obowiązkowa: Nie
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci uczestniczą w zajęciach poznając kolejne treści nauczania zgodnie z syllabusem przedmiotu. Studenci winni na bieżąco zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości. Rejestracja audiowizualna wykładu wymaga zgody prowadzącego.
  • Zajęcia seminaryjne:
    – Obecność obowiązkowa: Tak
    – Zasady udziału w zajęciach: Studenci prezentują na forum grupy temat wskazany przez prowadzącego oraz uczestniczą w dyskusji nad tym tematem. Ocenie podlega zarówno wartość merytoryczna prezentacji, jak i tzw. kompetencje miękkie.
Sposób obliczania oceny końcowej:

ocena na zaliczenie konwersatorium

Sposób i tryb wyrównywania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach:

Wymagania wstępne i dodatkowe, z uwzględnieniem sekwencyjności modułów :

Zaliczenie przedmiotów kanonu (kursy chemii, nauki o materiałach, technologii) obowiązujących w semestrach wcześniejszych)

Zalecana literatura i pomoce naukowe:

1. W. Kurdowski – „Chemia materiałów budowlanych”, skrypt AGH nr 1598, Kraków 2000
2. L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning – „Chemia w budownictwie”, wyd. Arkady Warszawa 1994
3. F. Nadachowski, S. Jonas, W. Ptak – „Wstęp do projektowania technologii ceramicznych”, skrypt AGH nr 1602, Kraków 1999
skrypty Politechniki Warszawskiej, Krakowskiej, czasopisma naukowe, internet

Publikacje naukowe osób prowadzących zajęcia związane z tematyką modułu:

Nie podano dodatkowych publikacji

Informacje dodatkowe:

Brak